Categorized | Cultură

„Moartea unui cimitir” va fi vernisată la Iaşi

Galeria de artă „Labirint” a Casei de Cultură „Mihai Ursachi” a Municipilui Iaşi va găzdui în perioada 20 iulie – 01 august 2010, o expoziţie inedită de artă fotografică, initulată „Moartea Unui Cimitir”, constituită din lucrările cunoscutului artist fotograf orădean Ştefan Tóth. Prin fotografiile alb-negru, realizate în perioada anilor 1982 – 2009, va fi prezentată publicului vizitator, impresia vizuală a artistului fotograf expozant, privind fenomenul de vandalizare (1982), respectiv etapele strămutării Cimitirului „Olosig” din Oradea.

Acest cartier orădean, avea la sfârşitul secolului XVIII (1779) două Cimitire. Primul, „Cimitirul mic”, se afla pe strada Pasteur (fosta Hiedegser), iar al doilea, în zona în care se află actualmente Centrul de Transfuzie. Ambele au fost desfiinţate până la sfârşitul anului1890. „Cimitirul mare”, ulterior devenit „Cimitirul Olosig”, până la sfârşitul secolului XIX a fost înconjurat de ogoare, existând doar un singur rând de case în partea de sud a acestuia. În anul 1863 Cimitirului „Olosig” i-a fost anexat un Cimitir militar. Înainte de acest lucru, demnitarii oraşului, de comun acord cu reprezentanţii celor mai importante culte religioase, au decis ca în Cimitirul catolic să fie deschise şi parcele pentru reformaţi, ortodocşi şi greco-catolici.

Până în anul 1970, Cimitirul „Olosig” a fost înconjurat de locuinţe şi de blocuri construite de regimul comunist, motiv pentru care oficialii municipalităţii din aceea perioadă, au decis închiderea acestuia. A urmat o perioadă în care Cimitirul a început să fie crunt vandalizat. Primele imagini au fost realizate, cu mare curaj, în primăvara anului 1982 (perioadă când subiectele religioase au fost „nerecomandate” pentru fotografiere, de conceptul comunist). Când Cimitirul a fost vandalizat mai accentuat, din instinct, artistul fotograf Ştefan Tóth, membru A.FIAP, a reacţionat faţă de fenomeul petrecut cu aparatul său de fotografiat, prin realizarea unor imagini deosebite. După ce municipalitatea a decis strămutarea Cimitirului, artistul fotograf orădean a revenit nu odată cu aparatul de fotografiat, folosind acest instrument pentru  imortalizarea unor imagini mai puţin văzute şi cunoscute de publicul vizitator.

Artistul fotograf expozant a fost atras să revină de multe ori cu aparatul de fotografiat, când fenomene meteorologice (ceaţă, chiciură, ploaie sau ninsoarea) l-au provocat şi l-au chemat să se deplaseze imediat la „faţa locului”. Subiectele, de multe ori nu chiar plăcute, au fost fotografiate în aşa fel ca acestea să devină simboluri  şi mesaje artistice pentru vizitator. În final, artistul a „considerat” misunea îndeplinită, când, în luna februarie 2009,- cu ocazia ninsorilor abundente, a reuşit să realizeze imagini îmbrăcate în alb, după ce mult timp totul fusese imortalizat în gri şi negru neplăcut – fapt care a însemnat în concepţia artistului fotograf „înălţarea” fostului Cimitir la Ceruri.

Artistul fotograf Ştefan Tóth a dorit ca expoziţia să constituie un mesaj vizual către publicul vizitator, de a percepe ce a însemnat pentru autorul expoziţiei şi probabil nu numai pentru el, moartea crâncenă a Cimitirului „Olosig” şi nicidecum nu a dorit o altă interprtare. Expoziţia a fost vernisată prima dată la data de 30 octombrie 2010, în Galeria „Euro Foto Art” din Oradea, după care a fost redeschisă în mai multe Galerii de artă din: Tîrgu Mureş, Arad, Bucureşti (România), precum şi în Zabgreb (Croaţia).

Vernisajul expoziţiei de această dată va avea loc marţi, 20 iulie 2010, la ora 18,00, în Galeria „Labirint” a Casei de Cultură „Mihai Ursachi” a Municipilui Iaşi, în prezenţa autorului.

Cu această ocazie va fi prezentat şi catalogul editat în limbile română, engleză şi maghiară, având acelaş generic, „Moartea unui Cimitir”, realizat cu sprijinul financiar al Consiliului Judeţean Bihor şi a artistului fotograf Claudiu Szabó (care a colaborat conceptual şi a asigurat tehnoredactarea acestuia), catalog care a fost  tipărit în ciuda unor imagini „grele” pentru tipar (tonuri de gri adânci sau foarte discrete), în condiţii tipografie deosebite, la Tipografia „Honterus” din Sibiu.

Expoziţia organizată sub înaltul patronaj al Asociaţiei Artiştilor Fotografi din România, în cadrul schimburilor culturale bilaterale existente dintre Clubul Fotografic „Nufărul” Oradea şi Clubul Fotografilor din Iaşi, va rămâne la dispoziţia publicului vizitator până la data de 01 august 2010, zilnic între orele 8,00 – 20,00.

După vernisaj, de la ora 19:00, va avea loc o serată fotografică, la care a fost invitat să participe şi artistul fotograf Ştefan Tóth, care va susţine pentru conducerea şi membrii Clubului Fotografic o prelegere despre un fenomen de mare actualitate, care în mod sigur va prezenta un  interes deosebit din partea publicului, initulată „Încotro se înderaptă arta fotografică?“, urmat de o dezbatere publică.

This post was written by:

- who has written 4349 posts on Presa Oradea.


Contact the author

Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Cum să iei de proști 200.000 de orădeni!

Un oraș de proști. Asta cred despre orădeni atât miticii de la Tarom cât și conducerea Aeroportului, incompetenți puși acolo pe un singur criteriu, carnetul de membru de partid! Un oraș de proști pe care poți să îi duci de nas distribuind presei un fake news pe care să-l rostogolească în ziarele lor și pe rețelele de socializare.
Aeroportul din Oradea este la un pas de a deveni un fânaț pe care să mai pască doar vitele și oile țăranilor din zonă. Din marea realizare a alianței UDMR-PSD-ALDE care conduce județul a mai rămas doar o rută de zbor spre București pe care cei de la Tarom au scumpit-o atât de tare încât nu va mai zbura nici dracu din Oradea. În acest context, cei vinovați, atât marionetele politice cât și cei care le-au pus acolo, în loc să explice cum s-a ajuns la situația de față și ce fac pentru a schimba lucrurile, trimit presei fake-news-uri în care se ceartă cu primarul Ilie Bolojan.

Citește mai mult