Categorized | Cultură

Despre libertatea și moralitatea artistului în „Scene dintr-o execuție”

Orădenii sunt invitați joi, 24 mai, la ora 19:00, la Teatrul Regina Maria din Oradea pentru a urmări drama „Scene dintr-o execuție” de Howard Barker. Deși piesa se va juca în limba maghiară, ea va putea fi urmărită și de către cei care știu doar limba română, grație subtitrării.

Personajul central al dramei „Scene dintr-o execuţie” este Galactia, o pictoriţa veneţiană desemnată de câtre doge să imortalizeze bătălia de la 1571 de la Lepanto (una dintre vestitele bătălii maritime purtate împotriva Imperiului Otoman, în cursul căreia forţele unite ale Republicii Veneţiene, ale Statului Papal condus de papa Pius V, ale Republicii Genoveze, Princiatului de Savoya şi Ordinului Cavalerilor Maltezi au repurtat o victorie decisivă).

Galactia este însă artist autonom, care percepe şi reprezintă „glorioasa victorie” ca pe un măcel. Cei care au comandat tabloul, îl consideră „o provocare obscenă premeditată”, motiv pentru care Galactia e trimisă la închisoare iar iubitul ei, Carpeta, primeşte comanda de a picta „contra-tabloul”.

„Statul comandă opere de artă. Câtă libertate are în acest caz artistul? Cât de critică poate fi viziunea sa, când i se cere să celebreze, să glorifice?

Poate o mare bătălie navală care a „salvat” Europa să fie redată artistic ca un „măcel”? Cel ce comandă poate impune nu doar tema, ci şi o anume viziune? Îşi închiriază artistul doar „meşteşugul”, sau şi conştiinţa?”

se întreabă retoric regizorul Theodor Cristian Popescu.

Howard Barker este unul dintre cei mai de seamă dramaturgi contemporani, autor înconjurat de o adulaţie aproape cultică, dovedită de fondarea la Londra, oraşul său de baştină, a unei trupe bazată pe concepţia sa despre teatru denumită The Wrestling School (Şcoala de lupte).

Școala are obiectivul de cercetare sistemul de conexiuni dintre limbă, performer şi receptor. Drama lui, intitulată „Scene dintr-o execuţie” a fost prezentată pentru prima dată pe 2 martie 2012 la Teatrul Szigligeti în regia lui Theodor-Cristian Popescu.

Ichim Vasilică

This post was written by:

- who has written 4348 posts on Presa Oradea.


Contact the author

Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Cum să iei de proști 200.000 de orădeni!

Un oraș de proști. Asta cred despre orădeni atât miticii de la Tarom cât și conducerea Aeroportului, incompetenți puși acolo pe un singur criteriu, carnetul de membru de partid! Un oraș de proști pe care poți să îi duci de nas distribuind presei un fake news pe care să-l rostogolească în ziarele lor și pe rețelele de socializare.
Aeroportul din Oradea este la un pas de a deveni un fânaț pe care să mai pască doar vitele și oile țăranilor din zonă. Din marea realizare a alianței UDMR-PSD-ALDE care conduce județul a mai rămas doar o rută de zbor spre București pe care cei de la Tarom au scumpit-o atât de tare încât nu va mai zbura nici dracu din Oradea. În acest context, cei vinovați, atât marionetele politice cât și cei care le-au pus acolo, în loc să explice cum s-a ajuns la situația de față și ce fac pentru a schimba lucrurile, trimit presei fake-news-uri în care se ceartă cu primarul Ilie Bolojan.

Citește mai mult