Categorized | Cultură

Despre libertatea și moralitatea artistului în „Scene dintr-o execuție”

Orădenii sunt invitați joi, 24 mai, la ora 19:00, la Teatrul Regina Maria din Oradea pentru a urmări drama „Scene dintr-o execuție” de Howard Barker. Deși piesa se va juca în limba maghiară, ea va putea fi urmărită și de către cei care știu doar limba română, grație subtitrării.

Personajul central al dramei „Scene dintr-o execuţie” este Galactia, o pictoriţa veneţiană desemnată de câtre doge să imortalizeze bătălia de la 1571 de la Lepanto (una dintre vestitele bătălii maritime purtate împotriva Imperiului Otoman, în cursul căreia forţele unite ale Republicii Veneţiene, ale Statului Papal condus de papa Pius V, ale Republicii Genoveze, Princiatului de Savoya şi Ordinului Cavalerilor Maltezi au repurtat o victorie decisivă).

Galactia este însă artist autonom, care percepe şi reprezintă „glorioasa victorie” ca pe un măcel. Cei care au comandat tabloul, îl consideră „o provocare obscenă premeditată”, motiv pentru care Galactia e trimisă la închisoare iar iubitul ei, Carpeta, primeşte comanda de a picta „contra-tabloul”.

„Statul comandă opere de artă. Câtă libertate are în acest caz artistul? Cât de critică poate fi viziunea sa, când i se cere să celebreze, să glorifice?

Poate o mare bătălie navală care a „salvat” Europa să fie redată artistic ca un „măcel”? Cel ce comandă poate impune nu doar tema, ci şi o anume viziune? Îşi închiriază artistul doar „meşteşugul”, sau şi conştiinţa?”

se întreabă retoric regizorul Theodor Cristian Popescu.

Howard Barker este unul dintre cei mai de seamă dramaturgi contemporani, autor înconjurat de o adulaţie aproape cultică, dovedită de fondarea la Londra, oraşul său de baştină, a unei trupe bazată pe concepţia sa despre teatru denumită The Wrestling School (Şcoala de lupte).

Școala are obiectivul de cercetare sistemul de conexiuni dintre limbă, performer şi receptor. Drama lui, intitulată „Scene dintr-o execuţie” a fost prezentată pentru prima dată pe 2 martie 2012 la Teatrul Szigligeti în regia lui Theodor-Cristian Popescu.

Ichim Vasilică

This post was written by:

- who has written 4375 posts on Presa Oradea.


Contact the author

Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Iranul, butoiul cu pulbere al Orientului!

Modul de acțiune al Iranului pare a fi copiat după cel rusesc. Deși știau clar că au încălcat legea încercând să livreze petrol unui stat care se afla în embargou, au reacționat violent sechestrând o navă britanică și punând în pericol întreaga securitate a strâmtorii Ormuz pe unde tranzitează o treime din petrolul transportat pe cale maritimă în toată lumea. Atacul cu drone s-a făcut prin intermediari, neasumat, la fel cum a făcut Putin când a anexat Crimeea, utilizând militari „anonimi” fără însemnele țării. Retorica internațională a ministrului Iranian de externe, Mohammad Javad Zarif, și a președintelui Hassan Rouhani pare a fi copiată după cea utilizată de Vladimir Putin și Sergey Lavrov.

Citește mai mult