Categorized | Social

Despre Bookland şi ce mai citesc românii, cu Sorin Lucaci

Timp de dou săptămâni Oradea va deveni gazda unui eveniment unic în România, caravana BookLand. Vorbim aici despre un târg de carte care va fi organizat în 19 oraşe şi care va începe în 5 martie, prima locaţie fiind Era Shoping Park din Oradea.

BookLand este un concept unic in Romania: targ urban de carte, organizat in centrele comerciale din marile orase. Coborand cartea din turnul de fildes, motto-ul dupa care se ghideaza este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheama, ci ii urmeaza!”. Care este însă istoria şi care sunt obiectivele acestui targ le vom afla de la Sorin Lucaci, marketing coordinator al Târgului.

Reporter (R): Cum, si cand a luat nastere Caravana BookLand?

Sorin Lucaci (S.L.): BookLand a luat naştere in anul 2011, ca o alternativă viabila la târgurile de carte existente deja pe piaţa românească, iar in 2012 s-a pozitionat drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din Romania, atat din punctul de vedere al acoperirii geografice, cat si al duratei. Initiativa noastra culturala a fost primita in toate colturile tarii, cu entuziasm si curiozitate, in acelasi timp. Anul trecut am fost prezenti in 39 orase – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu si ne-am oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la Bucuresti – iar in fiecare oras poposim cate 6 zile, cu mici exceptii, in Bucuresti, Constanta si Suceava am stat doua saptamani.

R: Ce reprezinta in esenta acest targ de carte?

S.L.: BookLand este un targ inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi l-au dorit mulţi români. Este o caravană care, anul acesta (2013) străbate 19 oraşe ale ţării, timp de 42 de saptamani şi care suplineşte atat absenta celorlalte targuri de profil, cat si lipsa fizica a librariilor din ţară, multe desfiinţate sau intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o librarie online (www.book-land.ro) care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oras al tarii. Cititorii isi pot comanda titlurile dorite si prin intermediul acestei librarii virtuale. Primul oras cu care deschidem stagiunea 2013 este Oradea, incepand cu 5 martie si inchidem periplul cultural pe 23 decembrie 2013, la Bucuresti.

R: Este al treilea an de caravană, de periplu cultural prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în comparaţie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar şi în raport cu librăriile? Care îi sunt obiectivele principale?

S.L.: În plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana BookLand organizeaza in fiecare oras unde poposeste, multe evenimente artistice si culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expozitii de pictura si sculptura, momente artistice realizate de copiii de la Scolile Populare de arta, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de arta, tineri actori de la teatrele de papusi, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea si diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă.

R: Cum vi se pare piata de carte din Romania? Cum se descurca editurile in aceste vremuri de restriste?

S.L: Piata de carte din Romania este insuficient structurata si valorificata. Este o piata cu potential, in continua miscare, editurile fac eforturi disperate pentru a-si conserva resursele si portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste aceasta perioada foarte dificila din punct de vedere financiar. Din pacate industria cartii din Romania nu este la fel de profitabila ca cea din tarile dezvoltate: Germania, Franta, Anglia. Iar criza financiara a atins fara doar si poate si domeniul cartii. Putem spune cu siguranta ca piata de carte este in declin, si asta se reflecta si in activitatea targurilor de profil. Un sondaj realizat de Institutul Român de Studii Sociale (IRSS) arată nişte rezultate ingrijoratoare: peste jumătate din populaţie nu a terminat de citit nici o carte în 2012. Altfel spus, in medie, finlandezii cheltuiesc 11,3% din veniturile salariale pentru zona de cultura (carti, teatru, film, opera, vernisaje, expozitii de pictura sau sculptura) si se afla pe locul intai. Iar pe locul doi se afla maltezii! Britanicii se plaseaza de abia pe locul cinci, iar nemtii pe zece! Pe ultima pozitie se afla romanii! Ei chetuiesc mai putin de jumatate decat ocupantii primului loc! De asemenea studiul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) arata ca aproape un sfert dintre romani n-au mai citit o carte de ani buni. Lipsa timpului pentru lectura, si a timpului in general, accesul la alte surse de informare (tv, radio, internet, etc.)  lipsa banilor, lipsa unei educatii, a unei deprinderi in ceea ce priveste lectura, sunt cateva din motivele care ne fac pe noi, romanii, sa citim mai putin decat vecinii nostri. Pe de alta parte, se pare ca cel mai mult citesc românii cu vârste cuprinse între 36 şi 65 ani şi preferate sunt romanele, deci tot beletristica este pe primul loc in preferinte, potrivit studiului.

R: În ce oraşe aţi avut cele mai bune vânzări in 2012, cel mai mare succes?

S.L.: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au trecut pragul Caravanei BookLand, in Piata Sfatului. După Brasov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Oradea.

R: V-ati gandit sa extindeti Caravana BookLand si in alte zone geografice, cu vorbitori si cititori de limba romana?

Da, sa fiu sincer ne-am gandit la Chisinau. Stiu ca din punct de vedere logistic este mai greu, dar nu este imposibil. La Chisinau se simte o acuta nevoie de literatura romaneasca, si nu numai.

R: Ce tip de carte se vinde cel mai bine la targul dvs.?

S.L. Beletristica in proportie de 44% (in general literatura universala contemporana de la editura Polirom), dar si SF, de la editura Nemira, eseuri si critica literara de la editura Ideea Contemporana. Cartile pentru copii de la editurile Prut si Aramis (povesti) dar si cartile educative au o pondere semnificativa, 27%; parintii aloca bugete considerabile pentru cartea scolara si educativa. Apoi cartile pentru mamici, cartile de parenting „Cum sa crestem un copil sanatos”, „Dezvolta increderea in sine a copilului tau”, cd-uri si dvd-uri, precum si carti aspirationale, motivationale, psihologie si de dezvoltare personala de la Editura Trei. O pondere de 17% o au cartile cu profil economic: business, marketing, relatii publice, management. Cartile practice, aplicative (tehnice) de la editura oradeana Casa au iarasi o pondere insemnata.

R: Consider extrem de binevenite evenimentele adiacente târgului de carte: dezbateri culturale, lecturi publice, spectacole de dans si muzica, ş.a.m.d. Cam câte acţiuni de acest fel au loc într-o stagiune BookLand?

S.L.: In stagiunea 2012 cred că de ordinul sutelor. Daca ati adus vorba despre evenimente, as vrea cu aceasta ocazie sa-i multumesc d-lui director Dan Daniel, de la Scoala Populara de Arta din Baia Mare, pentru sprijinul si daruirea cu care s-a implicat in organizarea momentelor artistice din cadrul Caravanei BookLand.

R: Ce asteptari aveti pentru anul 2013 de la publicul cititor oradean?

S.L.: Avem asteptari foarte mari in 2013 de la publicul oradean, pentru ca il consideram un public cititor cultivat, educat, cu un acut simt al valorii. Este si motivul pentru care am ales sa revenim la Oradea. Este al treilea an consecutiv. Mai ales ca am schimbat putin strategia de promovare a cartii. Spre deosebire de anul 2012, in 2013 vom poposi cate doua saptamani in fiecare oras, timp suficient, spunem noi, pentru iubitorii de carte sa ne viziteze. De asemenea in trei sferturi din locatii vom fi prezenti in piatete si parcuri, spatii neconventionale si in acelasi timp foarte accesibile publicului cititor. Ii asteptam pe toti oradenii la Era Shopping Park, din 5 pana in 17 martie. Ne dorim sa satisfacem dorinta de cultura si, implicit de lectura a tuturor booklanderilor, speram sa nu-i dezamagim. Venim cu peste 6000 de titluri de la 100 de edituri, deci o oferta consistenta de carte, muzica, film si jocuri.

This post was written by:

- who has written 4373 posts on Presa Oradea.


Contact the author

Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Iranul, butoiul cu pulbere al Orientului!

Modul de acțiune al Iranului pare a fi copiat după cel rusesc. Deși știau clar că au încălcat legea încercând să livreze petrol unui stat care se afla în embargou, au reacționat violent sechestrând o navă britanică și punând în pericol întreaga securitate a strâmtorii Ormuz pe unde tranzitează o treime din petrolul transportat pe cale maritimă în toată lumea. Atacul cu drone s-a făcut prin intermediari, neasumat, la fel cum a făcut Putin când a anexat Crimeea, utilizând militari „anonimi” fără însemnele țării. Retorica internațională a ministrului Iranian de externe, Mohammad Javad Zarif, și a președintelui Hassan Rouhani pare a fi copiată după cea utilizată de Vladimir Putin și Sergey Lavrov.

Citește mai mult