Categorized | Cultură

Bugetul limitat la TNT – ce rămâne din regalul de teatru cu care ne-am obișnuit?

Teatrul Național din Timișoara a anunțat o nouă ediție a Festivalului European al Spectacolului – Festival   al Dramaturgiei Românești, precum și finalizarea selecției spectacolelor din modulul FDR al FEST-FDR, dedicat spectacolului pe text românesc. Cum bugetul pentru una dintre cele mai importante instituții de cultură sin vestul țării – și una dintre instituțiile care chiar oferă cultură pe pâine – a venit ciuntit chiar mai mult decât în previziuni sumbre, ne întrebăm, cu teamă, cum va arăta secțiunea ”străină” a unui festival care ne-am obișnuit că ne găsea un binemeritat loc pe harta europeană a spectacolelor…

Programată între 14 și 25 mai, ediția 2017 a FEST-FDR își propune să exploreze, prin spectacolele reunite în cele două module ale sale, o temă proprie umanității: IDENTITATEA. Este o temă ale cărei complexitate și plurivalență imprimă direcții de evoluție din cele mai variate perspective: identitar, individual, comunitar, social, cultural etc.

În acest context, selecția din acest an, realizată de teatrologul Oana Borș, urmărește diversitatea formelor pe care le îmbracă tema propusă în spectacolul pe text românesc de teatru contemporan.

Aceasta este selecția modulului FDR al FEST-FDR2017. După cum au subliniat organizatorii, doar cea a spectacolelor din țară.

    1. Aglaja, după Aglaja Veteranyi, dramatizare de Alina Petrică, conceptul și coregrafia Ștefan Lupu, Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicole Bălcescu” București
    2. Artist talk, un spectacol de Gianina Cărbunariu, ARCUB
    3. București 41 – Tur retur, scenariu de Andreea Chindriș, Alexa Băcanu și Alexandru Berceanu, regia Alexandru Berceanu, Teatrul Evreiesc de Stat, București
    4. Cealaltă țară, adaptare după Herta Müller, regia Alexandru Istudor, Teatrul Național Craiova
    5. (D)efectul Placebo, conceptul și coregrafia Ștefan Lupu, Teatrul Național București

6. Efecte colaterale de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul „Nottara”, București

7. Frați de cruce, un spectacol de Liviu Lucaci, Teatrul Maghiar „Csiky Gergely” Timișoara

8. Familii, un spectacol de Eugen Jebeleanu, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu și Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu – Departamentul   de Artă Teatrală și Centrul de Cercetări Avansate în Domeniul Artelor Spectacolului

9. Marți – un spectacol choirtemporan de Csepei Zsolt & Echipa, regia Sipos Krisztina. Váróterem Projekt, Cluj-Napoca

10. Nina de Matei Vișniec, regia Alexandru Maftei, Teatrul de Comedie București

11. Open de Ana Cucu Popescu, regia Leta Popescu. Asociația Reciproca în parteneriat cu Federația Fabrica de Pensule și Asociația GroundFloor Group

12. Obsesii de Claudiu Sfirschi–Lăudat, după texte de Margarita Karapanou, regia Yannis Paraskevopoulos, ARCUB

13. Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte, textul și regia Radu Afrim, Teatrul Național din Târgu Mureș – Compania „Tompa Miklós”

14. Pe jumătate cântec, textul și regia Crista Bilciu, Teatrul de Foc, București

Echipa de PR a teatrului promite că va reveni cu informații privind secțiunea FEST și programul FEST-FDR2017. Să sperăm că acest festival, care deja a făcut carieră, va reuși să țină steagul sus și pe mai departe, în ciuda priorităților bizare ale unui Guvern cârpăcit din abonați la favoruri, mai degrabă decât reprezentanți ai intereselor omului simplu, care trăiește, mănâncă, învață și moare dincolo de ”politichia de vârf”. Și care, printre altele, are nevoie și de cultură. Ceva mai repede și mai mult decât de autostrăzi ale firmelor căpușătoare – îmi place să cred…

Ramona Băluțescu

Foto: Adrian Pîclișan / TNTm

This post was written by:

- who has written 4298 posts on Presa Oradea.


Contact the author

Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Cum să iei de proști 200.000 de orădeni!

Un oraș de proști. Asta cred despre orădeni atât miticii de la Tarom cât și conducerea Aeroportului, incompetenți puși acolo pe un singur criteriu, carnetul de membru de partid! Un oraș de proști pe care poți să îi duci de nas distribuind presei un fake news pe care să-l rostogolească în ziarele lor și pe rețelele de socializare.
Aeroportul din Oradea este la un pas de a deveni un fânaț pe care să mai pască doar vitele și oile țăranilor din zonă. Din marea realizare a alianței UDMR-PSD-ALDE care conduce județul a mai rămas doar o rută de zbor spre București pe care cei de la Tarom au scumpit-o atât de tare încât nu va mai zbura nici dracu din Oradea. În acest context, cei vinovați, atât marionetele politice cât și cei care le-au pus acolo, în loc să explice cum s-a ajuns la situația de față și ce fac pentru a schimba lucrurile, trimit presei fake-news-uri în care se ceartă cu primarul Ilie Bolojan.

Citește mai mult