Categorized | Cultură

Din 24 și până în 28 mai, la Oradea, despre anihilarea populației evreiești din Transilvania de Nord!

Viitorul Memoriei, proiectul inițiat de Asociatia Quantic, debuteaza miercuri, 24 mai, la Oradea. Acesta își propune o explorare a istoriilor deportărilor devastatoare din mai 1944, către Auschwitz şi alte lagăre de concentrare, unde majoritatea populaţiei evreieşti a regiunii Transilvania de Nord a fost anihilată.

Proiectul va fi lansat la Oradea și Cluj, în date ce se suprapun cu cele în care au avut loc pogromuri şi deportări ale populaţiei evreieşti locale.

„Prin istorii orale şi naraţiuni autobiografice, relevăm poveşti personale în scopul de a recupera demnitatea celor pe care naziştii şi colaboratorii lor entuziaşti au încercat să-i elimine şi să-i şteargă din istorie, prin muncă forţată şi ucideri în masă organizate la scară industrială. În Oradea şi Cluj – ambele oraşe situate în Transilvania de Nord, care a fost sub controlul guvernului ungar din 1940 până la sfârşitul războiului – vom explora istoriile deportărilor devastatoare din mai 1944 către Auschwitz şi alte lagăre de concentrare, unde majoritatea populaţiei evreieşti a regiunii a fost anihilată.”

a declarat Olga Stefan, curator și inițiatoare a proiectului.

Expoziţia de pictură cu lucrări aparţinând grupului de artişti evrei din Oradea, precum Alex Leon, Tibor Erno, Paul Fux, Joszef Biro, Jozef Klein, Erno Grunbaum şi Moric Barat – majoritatea ucişi la Auschwitz – relevă contribuţia pe care ei au adus-o Modernismului. Recitalul de poezii de Magdalena Klein, care s-a sinucis la doi ani după eliberare şi lectura din jurnalul Evei Heyman, o fetiţă de 13 ani ucisă la Auschwitz, readuc scrierile lor la viaţă. Trecutul va fi readus in actualitate prin numeroase alte evenimente, spectacole şi lucrări de artă contemporană.

Ce și unde?

Evenimentele vor aduce in atentia publicului o arhivă bogată cu cărți și documente scrise de supraviețuitori și victime ale Holocaustului sau descendenții acestora, dintre care multe vor fi prezentate publicului pentru prima dată în acest context.

Din program vor face parte numeroase manifestari, printre care:

– 24 mai, „Laboratorul lui Mengele” și „Alles Dort Lassen” – instalații de Lazslo Ujvarossy – ambele lucrări amintesc de cei 24.396 de evrei deportați din Oradea la Auschwitz în mai 1944 (Sinagoga Sion)

– 24 mai, Proiecţie „Fragments of a Life/Fragmente dintr-o viață”, film de Olga Ștefan, imagine Miklos Klaus Rosza, montaj Gabi Basalici – o lucrare video ce combină discuţii intime de familie, între Olga Ştefan şi bunica ei, Sorana Ursu (care are acum 92 de ani), cu materiale de arhivă, fotografii şi alte imagini din trecut sau din prezent, realizând un amestec de amintiri şi impresii care ilustrează şi contrazic deopotrivă faptele istorice (Sinagoga Sion).

O arhivă bogată cu cărți și documente scrise de supraviețuitori și victime ale Holocaustului sau descendenții acestora, dintre care multe vor fi prezentate pentru prima dată în acest context. Proiecţii cu imagini de clădiri construite de evrei din Oradea în prima parte a secolului XX.

– 25 mai, Asociația Centrul Multimedia Studio Act (Sinagoga Viznitz), performance „Pentru persistența memoriei”, de Miklos Onucsan – o placă comemorativă din gheață, cu inscripția „Pentru persistența memoriei” [TO THE PERSISTENCE OF MEMORY] va fi inaugurată și apoi lăsată să se topească în timp real. Apa topită din placă va fi lăsată să se scurgă pe pământ, pentru a fi absorbită și pentru a intra, astfel, în circuitul natural al apei.

– 25 mai, Asociația Centrul Multimedia Studio Act (Sinagoga Viznitz), vernisajul expoziției studențiilor profesorului Laszlo Ujvarossy cu lucrări de grafică comemorând evreii din Transilvania de Nord deportați în lagăre.

– 25 mai, Asociaţia Centrul Multimedia Studio Act – Sinagoga de cărămidă, performance „Album de Familie”, de Katia Pascariu şi David Schwartz, care pornește de la poveștile, fotografiile și documentele personale ale familiilor Benedek și Salamon, familii de evrei maghiari care au trăit în Oradea înaintea și în timpul celui de-al doilea război mondial. Performance-ul are ca puncte de pornire mărturiile uneia dintre ultimele supraviețuitoare din familie, Iudith Ardeleanu-Goldhammer, care apare şi în filmul „Iluziile mele” expus în cadrul expoziţiei de la Sinagoga Sion, precum și volumul „Scrisorile unei mame 1935-1944”, care cuprinde scrisori trimise de Salamon Juliska copiilor săi înainte de a fi deportată și ucisă la Auschwitz (Sinagoga Viznitz).

– 26 mai, Asociația Culturală Ars Nobilis, recital de poezie/performance cu fragmente din jurnalul Evei Heyman (o fetiţă de 13 ani din Oradea ucisă la Auschwitz) și poezii de Magdalena Klein (care s-a sinucis la doi ani după eliberare), în lectura actriței Katia Pascariu care readuce scrierile lor la viaţă (Moskva, strada Moscovei nr 8 – Palatul Sonnenfeld).

– Un program de 9 filme, care aminteşte condiţia evreilor şi romilor în diferitele părţi ale României şi Moldovei, va fi proiectat la Asociaţia Moskva, în serile de 26 – 28 mai. În premieră în România vor fi prezentate: Das Kind (FR, 2010), Transnistria, The Hell (IS, 1996), Mamaliga Blues (BR, 2014), Natan (UK, 2013) (Moskva, strada Moscovei nr 8 – Palatul Sonnenfeld).

Programul complet al manifestarilor poate fi consultat pe thefutureofmemory.ro. Intrarea publicului la eveniment este liberă.

Proiectul este co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Naționalși se desfășoară în parteneriat cu Asociația Culturală MOSKVA, Asociația Culturală ARS NOBILIS, Asociaţia Centrul Multimedia Studio Act, Fundaţia Tranzit, Departamentul de Arte Vizuale al Facultății de Arte/Universitatea din Oradea, Macaz, Cinemateca Romană, Căminul Moses Rosen, CSIER, Teatrul Evreiesc de Stat, Oberliht, Teatrul Spălătoria, Festival de Film Moldox, Kedem, Ambasada Franţei la Chişinău, Fundația Hedda Sterne, Institutul Goethe Bucureşti şi Cluj, Institutul Cultural Roman și Institutul Francez Iaşi.

Ichim Vasilică

This post was written by:

- who has written 4090 posts on Presa Oradea.


Contact the author

Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

  • Victime colaterale, ce facem?

    PSD a promis românilor facilități de Mercedes deși știa că are în curte o Dacie veche și ruginită, iar oamenii, mulți și needucați (sunt și excepții, dar campaniile sunt făcute pe majorități), au căzut în capcană. După această manipulare, Dragnea avea două variante: să mintă cu nesimțire cum au făcut și ceilalți înaintea lui sau să „vândă țara la bucată”, să compromită iremediabil din punct de vedere economic și politic România pentru a-și ține, măcar în parte, promisiunile. Lupta s-a dus pe două fronturi. Atacul constant împotriva justiției, pentru a scăpa camarila din fruntea partidului de dosare penale și căutarea mijloacelor de a fura bani. Nu doar pentru propriile buzunare ci și pentru a achita nota campaniei electorale.
    În mediul acesta toxic unde oamenii sunt mințiți zilnic și sunt atât de naivi încât cred aceste minciuni, nu poate crește, nu se poate dezvolta nimic trainic. De 25 de ani România a evoluat (cât a evoluat) în ciuda acestor maimuțe în costum, nu ajutată de ele. Țara s-a golit de toți cei care au vrut să facă ceva aici pentru că nu au fost lăsați, pentru că nu au avut stomac să dea șpăgi sau să se scufunde în butoiul cu dejecții politice. Ceilalți au continuat să urle în pustiu, ignorați de masa needucată și de sforarii politruci, redundanți pentru occidentali pentru care legile, normele și regulile nu au nevoie de avocați, sunt de la sine înțelese și respectate.
    Democrația a devenit o otravă devreme ce nimeni nu s-a îngrijit ca tinerii, ajunși la maturitate astăzi, să fie capabili să gândească, preferând să fie păstrați la nivelul unor analfabeți ca implicare, cunoaștere și conștiință civică, potriviți pentru a pune ștampila unde trebuie. Conducerea poporului nu prea își are sensul aici unde votul oricărui profesor universitar este anulat de sute de mii de analfabeți păcăliți cu promisiuni deșarte și manipulanți cu vidanje televizate. Așadar, victime colaterale, ce facem?Citește mai mult