Categorized | Cultură

Teatrul Regina Maria – weekend cu două premiere!

Regal cultural pentru iubitorii de teatru. Vineri, 9 martie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia va avea loc premiera spectacolului „Variațiuni enigmatice”, de Eric-Emmanuel Schmitt, traducerea Nicolae Weisz, regia Elvira Rîmbu iar duminică, 11 martie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Regina Maria, va avea loc premiera națională a spectacolului „F.A.D. (Noduri și plăci)”, de Nicola Wilson, regia Horia Suru.

Autorul textului din „Variațiuni enigmatice”, Eric-Emmanuel Schmitt, a devenit în ultimele două decenii unul dintre cei mai citiți și jucați autori de limbă franceză din lume. Cărțile sale au fost traduse în 45 de limbi, iar piesele sale de teatru se montează cu regularitate în peste 50 de țări. A fost răsplătit de-a lungul timpului cu peste 20 de premii și distincții literare, în 2001 primind Grand Prix du Théâtre pentru întreaga activitate, acordat de Academia Franceză și titlul de Chevalier des Arts et des Lettres.

Textul „Variațiuni enigmatice” a intrat repede în repertoriul dramatic internațional, jucându-se cu succes pe scenele marilor teatre și în spațiul independent, atât în Franța cât și în străinătate. În România a fost pus în scenă de regizori precum Claudiu Goga și Liviu Manoliu, fiind primit cu entuziasm de publicul larg și de cel de specialitate.

La Teatrul Regina Maria se montează pentru prima oară și se bucură de viziunea regizorală a Elvirei Rîmbu. Nu este primul proiect regizoral al actriței Elvira Rîmbu la teatrul orădean, semnând și direcția de scenă a spectacolului „O poveste foarte simplă”, un spectacol premiat și iubit de către public. Personajele sunt interpretate de actorii Sebastian Lupu (Abel Znorko) și Petre Ghimbășan (Erik Larsen), care au format mereu un duo puternic și efervescent pe scenă, reușind să surprindă prin nuanțele fine și ingenioase cu care își construiesc fiecare personaj. Scenografia, complexă și complementară, este semnată de Oana Cernea.

Povestea pornește de la o întâlnire profesională dintre doi bărbați inteligenți, scriitorul Abel Znorko (Sebastian Lupu), laureat al Premiului Nobel pentru Literatură și jurnalistul Erik Larsen (Petre Ghimbăşan), care se transformă brusc într-o partidă antrenantă de șah verbal. Personalități puternice și dominante, ambii bărbați își joacă partida, alternând polul de putere în funcție de mutarea pe care celălalt o face, întrevederea intrând astfel într-un labirint sinuos, animat cu rafinament de o desăvârșită știință a suspansului.

Spectatorii care nu vor putea ajunge la premieră sunt invitați la următoarele reprezentații, ce vor avea loc sâmbătă, 17 martie și vineri, 23 martie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia.

F.A.D. (Noduri și plăci)

Premiera va avea loc duminică, 11 martie, de la ora 19:00, la Sala Mare, iar spectatorii care nu reușesc să ajungă la această primă reprezentație, au posibilitatea să vadă spectacolul în 13 martie, de la ora 19:00, la Sala Mare.

Autoarea piesei „Noduri și plăci” este o scriitoare britanică specializată în crearea de texte scurte pentru radio și scenarii pentru seriale de televiziune, iar piesa „Noduri și plăci” este textul cu care a debutat în teatru.

În România, este pentru prima oară când se pune în scenă un text scris de Nicola Wilson, iar piesa „Noduri și plăci” a fost tradusă din limba engleză de către Ionuț Grama special pentru proiectul Teatrului Regina Maria. Titlul original a fost înlocuit de acronimul „F.A.D.”, care înseamnă Familial Alzheimer`s Disease și se referă la o subcategorie a bolii Alzheimer caracterizată prin debutul precoce și prin faptul că gena este transmisă ereditar. Denumirea „Noduri și plăci”, păstrată ca subtitlu, are însă aceeași importanță edificatoare pentru text, deoarece sunt nodurile și plăcile sunt considerate ca fiind principalii factorii declanșatori ai bolii Alzheimer.

Spectacolul tratează tema bolii Alzheimer familială într-o manieră captivantă, surprinzând momente din viața Verei, care se află la diferite etape ale mentalității și la diferite vârste.

Vivacitatea atmosferei de familie se estompează când ea decide să le dezvăluie soțului și copiilor că are deja primele simptome ale acestei boli, însă doar pentru un moment. Trăsătura care-i caracterizează pe toți, surclasând astfel gena F.A.D., este capacitatea de a evita în mod conștient să ia ceva prea în serios, chiar și în cele mai nepotrivite momente. Ironia dă naștere unei lejerități pe care o întâlnim doar la oamenii extrem de inteligenți, cum e cazul membrilor acestei familii. Astfel, printre jocuri de Scrabble, pierderi de memorie și persiflări, viața lor continuă să fie plină de activitate.

Trăirile antinomice ale personajelor sunt exprimate prin muzică și coregrafie, iar varietatea situațiilor neașteptate dobândește o tonalitate pozitivă și motivațională.

Echipa de creație a spectacolului este formată din tineri talentați, ale căror merite sunt deja recunoscute și ale căror creații s-au făcut remarcate atât pentru public, cât și în rândul criticii de specialitate.

Direcția de scenă îi aparție tânărului regizor Horia Suru, a cărui primă întâlnire cu publicul orădean a avut loc în anul 2012, când a participat la Festivalul de Teatru Scurt cu spectacolul „We ARe CaMeRa”, de Fritz Kate, iar decorul este realizat de scenograful Cristian Marin, care are deja un CV impresionant, realizând scenografia și constumele atât pentru spectacole de teatru, cât și pentru filme și videoclipuri.

Coregrafia este coordonată de Arcadie Rusu, un artist a cărui viziune și talent s-au materializat deja în numeroase spectacole și muzica originală este creația lui Petre Ancuța.

Echipa este completată de Cristian Niculescu, care realizează light design-ul.

Din distribuție fac parte actorii: Ioana Dragoș Gajdo (Vera), Georgia Căprărin (Vera tânără), Richard Balint (Nic), Eugen Neag (Nic tânăr), Corina Cernea (Barbara) și Gabriela Codrea (Eva). Pe lângă actorii Trupei Iosif Vulcan, vor face parte din distribuție studenții Facultății de Teatru și Televiziune din Cluj Napoca: Calița Nantu (Lila) și Yannick Becker (Dani), care se află la prima colaborare cu trupa din Oradea și tânăra actriță Carina Bunea (Gwen), pe care publicul orădean o poate vedea și în spectacolele „În inima nopții – Episodul Lear” și „Domnul Jurdan”.

Orchestra este formată din artiștii orădeni Henrietta Varady (pian), Flaviu Seretoc (contrabas), Alexandru Seretoc (tobe) și Georgiana Mircescu (flaut).

Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani!

Biletele pentru amebele spectacole s-au pus în vânzare la Agenţia de Bilete a Teatrului de marți până vineri în intervalul orar 12:00 – 18:00, iar în weekend între orele 10:00 – 13:00. Puteţi achiziţiona bilete şi cu o oră înainte spectacol sau online pe biletmaster.ro. Pentru informaţii suplimentare şi rezervări de bilete, sunaţi la 0372.368.475.

Ichim Vasilică

This post was written by:

- who has written 4287 posts on Presa Oradea.


Contact the author

One Response to “Teatrul Regina Maria – weekend cu două premiere!”

  1. Bianca spune:

    Foarte interesant, multumesc pentru informatie.

Trackbacks/Pingbacks


Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Needucați, indolenți sau complici? Cum ar trebui să ne raportăm la PSD-iști?

Nu toți sunt condamnați pentru fraudă electorală, nu toți merg la vânătoare cu Țiriac, nu toți înjură ziariști sau debiteză obscenități în fața femeilor. Nu toți se laudă că au mitraliere acasă, nu toți vin la muncă cu mașini de zeci de mii de euro, nu toți truchează licitații. Alături de ei, într-o țesătură fină, sunt vârstnici vulnerabili și copii neștiutori, tineri plini de elan și medici cu halate rupte în coate pe băncile universităților. Exact cum militanții Statului Islamic își făceau „cuiburi” în școli și grădinițe ca să nu îi poată găsi rachetele inamice fără a face victime nevinovate. Cum poți tu, univeresitar cu lucrări științifice de valoare să nu vezi că Daea sau Dăncilă sunt, după toate defenițiile, analfabeți funcționali? Asta este meritocrația în care îți dorești să trăiască copiii tăi? Cum poți să nu vezi clar că legile justiției sunt modificate ca să servească unui om sau unui grup de oameni? Și nu o lege, ci mai multe legi, cu același target? Cum poți să te mulțumești cu 60 de km de autostradă pe an? Și dacă continui să faci parte din așa ceva, cum ar trebui eu și ceilalți care vrem să trăim într-o țară condusă de oameni competenți, cu legi care să îi bage pe cei care fură în pușcărie și în fața cărora să fim toți egali și cu drumuri decente pe care să putem circula, cum ar trebui să ne raportăm la tine?

Citește mai mult