Categorized | Cultură

De la hohote de râs la lacrimi și angoasă cu actorii Teatrului Regina Maria

Teatrul Regina Maria va pune în scenă două noi premiere la distanță de doar câteva zile. Prima, „Arta adulterului”, de Pierre Chesnot, în regia lui Daniel Vulcu, se va juca duminică, 22 aprilie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului, iar a doua, „În inima nopții – Episodul Macbeth”, scenariu după William Shakespeare de Gavriil Pinte, va avea avanpremiera marți, 24 aprilie şi premiera joi, 3 mai, de la ora 21:00, la Scena Mobilă din Cetatea Oradea.

Autorul piesei, „Arta adulterului”, Pierre Chesnot, este un dramaturg francez specializat în comedii bulevardiere, ale cărui creații literare și-au păstrat actualitatea, devenind spectacole de succes oriunde au fost montate. Unul dintre textele care au contribuit la susținerea reputației sale de autor ilustru este și „Arta adulterului”, o piesă cu caracter vodevilesc, care cu siguranță va aduce zâmbete pe chipurile spectatorilor. După cum ne este sugerat încă din titlu, subiectul spectacolului este infidelitatea conjugală, prezentată, evident, într-o manieră plină de umor, iar firul narativ al poveștii este unul ritmat datorită evenimentelor neașteptate.

Cu toate că minciuna este la îndemâna tuturor, numai câțiva reușesc să transforme procesul falsificării adevărului într-o știință. Abilitatea de a-l determina pe celălalt să cadă în plasa țesută prudent din afirmații atent alese și un comportament fermecător, poate deveni, într-adevăr, o artă.

Relația de adulter dintre Jean François, un regizor de film și amanta sa, Nathalie, este pe punctul de a fi descoperită de soția acestuia, iar eforturile pe care le depun cei doi amanți pentru a crea imaginea unei situații care să nu dea de bănuit, depășesc limitele normalului.

Traducerea din limba franceză și adaptarea textului îi aparțin Maricăi Beligan, iar direcția de scenă a spectacolului este realizată de Daniel Vulcu. Actor, regizor și director general al Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu s-a remarcat în decursul carierei sale artistice, atât pe scena teatrului din Oradea cât și în alte teatre din țară, asumându-și roluri diverse și realizând regia a numeroase spectacole îndrăgite de public.

Decorul spectacolului este realizat de scenograful bucureștean Bogdan Spătaru, care se află la prima colaborare cu Teatrul Regina Maria, iar costumele sunt concepute de artista orădeancă Amalia Buie, designer vestimentar.

Din distribuție fac parte actorii: Richard Balint (Jean François Moncey), Lucia Rogoz (Nathalie Martigue), Elvira Rîmbu (Cécile Moncey), Eugen Neag (Hans Müller), Carina Bunea (Heidi Müller), Daniel Vulcu (Domnul Legris), Gabriela Codrea (Nadine Dujardin), Pavel Sîrghi (Gérard Blanchard), Denisa Vlad (Paquerette), Alexandru Rusu (Charles Henri Martigue), Ion Ruscuț (Marc Dujardin), iar în alte roluri sunt Nicolae Porumb și Rácz Gyula Imre.

„În inima nopții – Episodul Macbeth”

„În inima nopții – Episodul Macbeth”, scenariu după William Shakespeare de Gavriil Pinte, cu inserții din George Banu și Monique Borie, în regia lui Gavriil Pinte, încheie trilogia „În inima nopții”, după „Episodul Hamlet” și „Episodul Lear”.

Orădenii sunt invitaţi la avanpremiera spectacolului marți, 24 aprilie şi la premieră joi, 3 mai, de la ora 21:00, la Scena Mobilă amplasată în Cetatea Oradea. Premiera oficială va avea loc în cadrul Festivalului Internațional Shakespeare, ajuns anul acesta la cea de-a XI-a ediție, încununând astfel o tradiție începută în anul 2016 cu „Episodul Lear.”

Gavriil Pinte se află la a patra colaborare cu Teatrul Regina Maria, după spectacolul „Cei ce nu uită…” (2013), „În inima nopţii – Episodul Hamlet” (2014) și „În inima nopţii – Episodul Lear” (2016).

„În inima nopții – Episodul Macbeth” este al treilea spectacol care face parte din proiectul mai amplu intitulat „În inima nopții”, păstrând câteva criterii esențiale care conferă unitate și continuitate proiectului: spectacolul se joacă pe scena mobilă, pornește de la un text shakespearian, însă exploatează noi orizonturi, într-o manieră contemporană, care mizează mai mult pe mișcare și pe imaginarul simbolic.

De asemenea, scenariul este întretăiat de elemente de analiză, rostite cu precădere de un personaj cheie, vocea critică care se detașează în unele momente de poveste și o supune unei interpretări comportamentale și teatrale, jucat în toate cele trei episoade de actrița Mirela Lupu – un alt punct de contingență.

Astfel, din textul shakespearian s-au păstrat doar replicile esențiale. Textul care lipsește este suplinit cu acțiuni fizice pe care piesa le presupune sau lasă să fie imaginate. Legăturile dintre unele secvențe, dar și analiza unor elemente importante pentru acest proiect aparțin lui George Banu și Monique Borie.

Spectacolul urmărește destinul a doi oameni, domnul Macbeth (Șerban Borda) și doamna Macbeth (Angela Tanko), plecați pe drumul fără întoarcere al distrugerii de sine. Proiecțiile acestor suflete chinuite de aspirații vinovate iau forme fabuloase, astfel încât vrăjitoarele din textul shakespearian sunt privite ca vehiculele ale unor mai vechi aspirații ascunse, substitutul unor dorințe care revin obsesiv.

Scenografia este semnată și de data aceasta de talentata Roxana Ionescu, care a câștigat în 2014 premiul pentru cea mai bună scenografie la Festivalul de Teatru Scurt pentru spectacolul „În inima nopții-Episodul Hamlet” și în 2016 premiul pentru cea mai bună scenografie la Festivalul Internațional de Teatru ATELIER, Baia Mare, pentru spectacolul „În inima nopții-Episodul Lear”.

Din distribuţie fac parte actorii: Șerban Borda (Domnul Macbeth), Angela Tanko (Doamna Macbeth), George Voinese (Regele), Răzvan Vicoveanu (Banquo), Ciprian Ciuciu (Macduff), Sebastian Lupu (Portarul), Mirela Lupu (Doctorul), George Dometi (Vrăjitor șef), Georgia Căprărin (Vrăjitoare), Adela Lazăr (Vrăjitoare), Anca Sigmirean (Vrăjitoare) și Anda Tămășanu (Vrăjitoare).

Biletele s-au pus în vânzare la Agenţia de Bilete a Teatrului de marți până vineri în intervalul orar 12:00 – 18:00, iar în weekend între orele 10:00-13:00. Acestea pot fi achiziţionate şi cu o oră înainte de spectacol sau online pe biletmaster.ro.

Pentru informaţii suplimentare şi rezervări de bilete, puteți apela 0259.440.742.

Ichim Vasilică

This post was written by:

- who has written 4359 posts on Presa Oradea.


Contact the author

Leave a Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Cum să iei de proști 200.000 de orădeni!

Un oraș de proști. Asta cred despre orădeni atât miticii de la Tarom cât și conducerea Aeroportului, incompetenți puși acolo pe un singur criteriu, carnetul de membru de partid! Un oraș de proști pe care poți să îi duci de nas distribuind presei un fake news pe care să-l rostogolească în ziarele lor și pe rețelele de socializare.
Aeroportul din Oradea este la un pas de a deveni un fânaț pe care să mai pască doar vitele și oile țăranilor din zonă. Din marea realizare a alianței UDMR-PSD-ALDE care conduce județul a mai rămas doar o rută de zbor spre București pe care cei de la Tarom au scumpit-o atât de tare încât nu va mai zbura nici dracu din Oradea. În acest context, cei vinovați, atât marionetele politice cât și cei care le-au pus acolo, în loc să explice cum s-a ajuns la situația de față și ce fac pentru a schimba lucrurile, trimit presei fake-news-uri în care se ceartă cu primarul Ilie Bolojan.

Citește mai mult