Cele patru mari sindicate din învăţământ F.S.I. „Spiru Haret”, F.E.N., F.S.L.I. şi F.N.S. „Alma Mater” au trimis la finele săptămânii trecute o scrisoare către Ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului Daniel Petru Funeriu în care îi cer acestuia să ia măsuri de urgenţă pentru respectarea legii şi a drepturilor dascălilor din România.
În data de 3 februarie 2010, Federaţia Sindicatelor din Învăţământ „Spiru Haret” a pichetat sediul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, declanşând seria protestelor din educaţie. La momentul respectiv revendicările profesorilor erau: blocarea aplicării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr, 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2010 privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar, derularea unui dialog social real şi implicarea partenerilor de dialog în toate deciziile M.E.C.T.S. ce vizează drepturile şi interesele profesionale, economice şi sociale ale salariaţilor din învăţământ. Deşi au trecut aproape două luni de la acţiunea de protest, niciuna dintre revendicările profesorilor nu a fost soluţionată.
Mai mult, începând cu jumătatea lunii februarie 2010, în întreaga ţară s-au declanşat proteste ale sindicatelor afiliate la cele patru federaţii sindicale reprezentative din învăţământ – F.S.L.I., F.S.I. „Spiru Haret”, F.E.N. şi F.N.S. „Alma Mater”. Formele de protest au fost din cele mai variate: de la pichete şi mitinguri, la greve de avertisment, greve japoneze, greve spontane şi chiar grevă generală în judeţul Buzău, începând din 15 martie 2010.
„Oare nu este cazul să vă întrebaţi, domnule Ministru, de ce asemenea proteste generalizate?” Reprezentanţii sindicatelor sunt nemulţumiţi în primul rând de nepăsarea pe care o arată Guvernanţii la adresa problemelor cu care se confruntă. „Credem că este cazul să vă reamintim de ce sunt nemulţumiţi salariaţii din învăţământ. Pentru că au „beneficiat” în ultimele luni, de întreaga atenţie a dumneavoastră şi a Executivului, astfel că s-au confruntat cu: pierderea locurilor de muncă (atât în luna septembrie 2009, cât şi ca urmare a O.U.G. nr. 114/2009), diminuarea veniturilor şi pierderea unor drepturi consacrate de ani de zile în legislaţie şi contractele colective de muncă (efect al O.U.G. nr. 1/2010), imposibilitatea de a beneficia măcar de reparaţiile dispuse de instanţele de judecată (efect al noii şi abuzivei O.U.G. nr. 18/2010), crearea de discriminări în salarizarea personalului din învăţământ, refuzul M.E.C.T.S. de a purta un dialog social real cu federaţiile sindicale reprezentative, dar şi de a răspunde materialelor transmise de federaţia noastră, în numele membrilor de sindicat. De ce aţi refuzat cu obstinaţie să negociaţi proiectul Legii Educaţiei Naţionale cu federaţiile sindicale reprezentative? Ar fi cazul să aflaţi şi dumneavoastră – pentru că înţelegem că „specialiştii” M.E.C.T.S. nu v-au informat – că dialogul social cu sindicatele şi dezbaterea publică sunt două noţiuni complet distincte. Şi chiar dacă aţi optat pentru dezbaterea publică, ar trebui să vă puneţi la punct cu legislaţia – mai precis cu Legea nr. 53/2002 privind transparenţa decizională în administraţia publică. Vă rugăm să vă aplecaţi asupra art. 6 alin. (2) din lege, potrivit căruia: „Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoştinţa publicului (…) cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare de către autorităţile publice. Anunţul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ, textul complet al actului normativ propus, precum şi termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri (…)”. Cu toate acestea, dumneavoastră aţi postat proiectul pe site-ul ministerului în 18.03.2010, la o zi după ce l-aţi prezentat Guvernului. Trecând peste acest aspect, ne întrebăm: oare cine a elaborat proiectul? Experţii ministerului, care au pierdut de mult timp contactul cu realitatea din sistem? De ce nu aţi consultat salariaţii, pe cei care sunt efectiv la catedră? Sau dumneavoastră sunteţi de părere că numai directorii şi inspectorii sunt capabili să îşi spună punctul de vedere? Acesta să fie motivul pentru care – coincidenţă! – aţi hotărât să dispuneţi dezbaterea proiectului de către persoanele care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control în aceeaşi zi în care se declanşează cele mai ample acţiuni de protest din ultima perioadă? Dacă pe dumneavoastră nu vă interesează ce cred oamenii din sistem, pe noi ne interesează. De aceea am demarat noi consultarea elevilor şi a cadrelor didactice, prin dezbateri organizate în unităţile de învăţământ chiar astăzi, în intervalul orar 11:00 – 14:00. Şi vă spunem clar, nu vom prezenta un punct de vedere Ministerului Educaţiei, până nu vom primi centralizarea propunerilor din teritoriu. În final, ne exprimăm speranţa că măcar acum, în ceasul al 25-lea, veţi decide că a venit momentul să respectaţi legislaţia în vigoare, contractul colectiv de muncă şi Constituţia României. Şi, mai ales, să îi respectaţi şi să îi ascultaţi pe salariaţii din sistem, nu să plecaţi urechea la „vorbele de bine” ale unor apropiaţi ai dumneavoastră din minister şi din sfera politică”
se precizează în comunicatul semnat de preşedinţii celor patru mari sindicate din învăţământ: Gheorghe Isvoranu – F.S.I. „Spiru Haret”, Constantin Ciosu – F.E.N., Aurel Cornea – F.S.L.I. şi Anton Hadăr – F.N.S. „Alma Mater”.