Noua dispoziţie a primarului orădean, cumulată cu Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 actualizată, încep să facă primele victime. Firmele care au contractat lucrări în Oradea sperând să umfle artificial valoarea acestora pe parcursul lucrării, încep să capituleze una câte una. Primul exemplu în acest caz pare a fi firma Selina.
Încă nu am ajuns la o concluzie clară în ceea ce priveşte dispoziţia primarului orădean Ilie Bolojan şi OUG nr 34/2006 actualizată. Nu ştiu a cui a fost ideea ca valoarea niciunei lucrări licitate să nu mai poată creşte cu mai mult de 15% dar, indifferent de und ear veni acestă hotărâre este mai mult decât salutară. Multe dintre firmele din România s-au îmbogăţit peste noapte, sub ochii Guvernului, câştigând licitaţii pentru unele lucrări cu preţuri foarte mici şi crescându-le apoi de două sau chiar trei ori peste valoarea iniţială. Acest jaf din banul public trebuia oprit cumva. Dispoziţia lui Bolojan şi OUG nr 34/2006 actualizată, responsabilizează mai mult firmele iar licitaţiile pentru atribuirea unor lucrări nu mai sunt simple formalităţi.
Chiar dacă în cazul firmei Selina şi a S.C. Drumuri Bihor S.A. Oradea, motivul pentru care s-a dispus încetarea colaborării poate fi unul întemeiat este bine că aceste contracte sunt întrerupte. Dacă este adevărat ce susţin cele două firme, că reactualizarea proiectului necesită o creştere a valorii lucrărilor cu 67% este mai bine să se facă o nouă licitaţie. În acest fel, firmele care nu îşi permit să facă lucrări de calitate şi la timp vor dispărea.
Cum s-a degradat în 5 luni carosabilul de pe DN 76 cât altul în trei ani
Comunicatul de presă remis de Primăria municipiului Oradea este mai mult decât grăitor în ceea ce priveşte această problemă:
„Urmare a ofertei depuse de S.C. Selina S.R.L. Oradea în asociere cu S.C. Drumuri Bihor S.A. Oradea, ofertă depusă în cadrul procedurii de achiziţie publică pentru lucrările de reabilitare a DN 76 Municipiul Oradea, a fost adjudecată procedura de achiziţie concretizată prin Contractul de execuţie lucrări reabilitare DN 76. Condiţiile meteorologice necorespunzătoare după semnarea contractului nu au permis începerea imediată a lucrărilor (perioada noiembrie 2009 – martie 2010).
Din cauza accelerării degradării carosabilului, firma executantă a reactualizat proiectul, din reactualizare rezultând necesitatea realizării unei noi structuri a straturilor de beton asfaltic aferente suprastructurii carosabilului şi inserarea unor lucrări noi. Lucrările şi cantităţile aferente suplimentare care rezultă ca urmare a reactualizării proiectului, reprezintă o creştere cu 67% faţă de valoarea iniţială a lucrărilor din contractul încheiat între executant şi achizitor.
În această situaţie atribuirea acestor lucrări către S.C. Selina S.R.L. Oradea asociat cu Drumuri Bihor S.A. Oradea încalcă condiţiile cumulative prevăzute de OUG nr. 34/2006 actualizată, precum şi Dispoziţia Primarului care stabileşte că valoarea cumulată a contractelor şi actelor adiţionale care vor fi încheiate pentru lucrări şi servicii suplimentare să nu fie mai mare de 15% din valoarea contractului iniţial.
Drept urmare firma executantă a convenit, cu acordul Primăriei, încetarea Contractului de execuţie lucrări pentru reabilitare DN 76. În consecinţă, în perioada următoare Primăria municipiului Oradea va face demersurile pentru organizarea unei noi licitaţii privind execuţia de reabilitare a DN 76”