Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a iniţiat recent un proiect de Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Iniţiativa ANRMAP are ca scop declarat adoptarea unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice, pentru evitarea riscului diminuării gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate, inclusiv a fondurilor comunitare, consecinţa cea mai gravă în acest caz reprezentând-o amânarea sau întârzierea implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local.
De asemenea, se urmăreşte eliminarea cazurilor de utilizare abuzivă a căilor de atac, respectiv a contestaţiilor, prin reglementarea:
– dreptului autorităţii contractante de a reţine contestatorului în cazul în care Consiliul respinge contestaţia, din garanţia de participare, sume în raport de valoarea estimată a contractului (exp. 1% pentru sume între 63.000 lei şi 420.000 lei inclusiv) – pct. 77 din Proiect;
– taxării cererilor de chemare în judecată, având ca obiect contractele de achiziţie publică sau repararea prejudiciului, în funcţie de valoarea estimată a contractului sau în funcţie de valoarea contractului dacă acesta a fost încheiat – pct. 93 din Proiect.
„Credem că îmbunătăţirea legislaţiei privind achiziţiile publice trebuie să aibă ca scop asigurarea creşterii accesului (în special al IMM-urilor) la procedurile de achiziţii şi echilibrarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor contractelor de achiziţii publice, şi nu diminuarea responsabilităţii personalului bugetar cu competenţe în domeniul achiziţiilor publice!
Pentru creşterea accesului IMM-urilor la procedurile de achiziţii publice, noi credem că trebuie să se asigure creşterea transparenţei, dezvoltarea de servicii gratuite de informare şi asistenţă a IMM-urilor şi realizarea unui parteneriat real cu organizaţiile patronale reprezentative – conform Legii, pe întreaga durată a procesului de achiziţie publică.
În opinia noastră, trebuie de asemenea să se asigure combaterea plăţilor întârziate, prin instituirea unor garanţii de bună execuţie a contractului (a obligaţiei de plată în speţă) şi în sarcina autorităţilor contractante, nu numai a agenţilor economici. În ceea ce mă priveşte, mi se pare o măsura corectă, necesară şi aşteptată de mediul de afaceri.
Îmbunătăţirea cadrului legal privind contestaţiile este necesară, scurtarea duratei acestora având în mod sigur, efecte pozitive, raportat la faptul că procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică sunt îngreunate de utilizarea abuzivă a căilor de atac, respectiv a contestaţiilor, cu consecinţa afectării procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, fiind astfel necesară. Avem experienţe neplăcute în acest sens, iar firmele membre ale CNIPMMR din toată ţara ne solicită cu fiecare ocazie să susţinem acest aspect”
susţine Ioan Mintaş – Prim Vicepreşedinte CNIPMMR.