vineri, 26 februarie 2021
OradeaPress
No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Știri
    • Actualitate
    • Anchetă/Poliţie
    • Cultură
    • Educație
    • Eveniment
    • Filarmonică/Teatru
    • Internaţional
    • Naţional
    • Opinie/Pamflet
    • Oradea/Bihor
    • Politică
    • Religie/Culte
    • Reportaj
    • Sanatate
    • Social
    • Sport
  • Editorial
  • Contact
OradeaPress
  • Prima pagină
  • Știri
    • Actualitate
    • Anchetă/Poliţie
    • Cultură
    • Educație
    • Eveniment
    • Filarmonică/Teatru
    • Internaţional
    • Naţional
    • Opinie/Pamflet
    • Oradea/Bihor
    • Politică
    • Religie/Culte
    • Reportaj
    • Sanatate
    • Social
    • Sport
  • Editorial
  • Contact
No Result
View All Result
OradeaPress
No Result
View All Result
Home Știri Cultură

„Cântăreaţa Cheală”, reînviată la Oradea de Trupa Teatrului German de Stat din Timişoara

Ichim VasilicăbyIchim Vasilică
3 octombrie 2010
in Cultură

Duminică, de la ora 20:00, la Teatrul de Stat din Oradea a avut loc spectacolul „Cântăreaţa Cheală” a lui Eugène Ionesco, pusă în scenă de Alexandru Dabija, în interpretarea, de excepţie, a trupei Teatrului German de Stat din Timişoara.

Piesa a făcut parte din Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea, ajuns la ediţia a 16-a. „Cântăreaţa Cheală”, piesa de debut a lui Eugène Ionesco, s-a jucat pentru prima oară în 1950 la Paris, şi prezintă incapacitatea omului de a comunica, precum şi încercările sale disperate să ascundă, cu ajutorul limbajului, banalitatea şi golul din viaţa sa, prin dizolvarea dialogului în propoziţii fără sens, şi ulterior, doar litere.

Spontaneitatea ca barometru social

Cred că unul dintre elementele care dau dimensiunea exactă a piesei şi a modului în care au evoluat actorii este spontaneitatea. Sau, mai degrabă, lipsa ei (în cazul actorilor, când vorbim de lipsă de spontaneitate vorbim de o calitate fără de care piesa nu ar fi putut fi jucată). Spontaneitatea este un barometru atunci când vorbim despre relaţiile interumane, despre soliditatea societăţii în general.

Oamenii care se simt în societate „ca peştele în apă” nu au nicio problemă în a comunica, în a reacţiona atuni când trebuie, în a se relaţiona eficient. Atunci când spontaneitatea lipseşte dintr-o societate, dialogurile vin „ca nuca în perete” gesturile au o doză accentuată de banal sau de falsitate, iar pentru un observator din afara acelui mediu, este clar că o boală ciudată bântuie acea lume. Aici a fost un adevărat maestru Eugène Ionesco.

Prin piesele lui, a avut aerul că priveşte viaţa ca un străin, ca un om din afara ei, ca un observator care încearcă să o înţeleagă la prima vedere.

Realitatea ca un fals şi falsul ca o altă dimensiune a realităţii

Personal nu cred că orice trupă de teatru poate juca aşa cum trebuie această piesă. Pentru că este, dacă nu imposibil, foarte greu să evidenţiezi realitatea ca şi cum ar fi un fals şi falsul ca şi cum ar fi o altă realitate. Secvenţele care par a avea o anumită logică sunt, în general, atemporale. În povestea cu pompierul, care sună sau nu sună la uşă, se poate observa una dintre contradicţiile filozofice ale modernităţii, respectiv opoziţia dintre empirism (ceea ce se poate cunoaşte prin intermediul experienţei) şi raţionalism (înlănţuirile logice gen cauză-efect).

La fel de interesantă şi plină de conotaţii este şi povestea soţilor Martin, care constată, în cursul unei discuţii absurde, că sunt căsătoriţi unul cu altul. Să fie aici vorba de rutina care transformă orice relaţie într-un soi de colecţie de automatisme care pot părea de neînţeles private din afară? Cert este că, aşa cum constată şi Sherlock Holmes, relaţia lor este de o fragilitate uimitoare, existenţa ei este asemănătoare cu un castel de cărţi, gata să se prăbuşească la un singur argument.

Actorii Teatrului German au reuşit cu siguranţă, să încânte, pentru mine, evoluţia lor fiind o dovadă clară că piesle absurde (nu doar cele ale lui Eugène Ionesco) sunt mai absurde atunci când le citeşti decât atunci când le vezi.

Tags: „Cântăreaţa cheală”Alexandru DabijaEugène IonescoFestivalul de Teatru Scurt de la OradeaTeatrul German de Stat din Timişoara

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Posts

Pistă de biciclete, din Parcul Brătianu până pe M. Averescu, pistă de alergare pe strada Sovata!
Actualitate

Pistă de biciclete, din Parcul Brătianu până pe M. Averescu, pistă de alergare pe strada Sovata!

25 februarie 2021
O nouă premieră cu sala plină, „Preludiu cu fugă”, de Ion Bogdan Martin!
Actualitate

O nouă premieră cu sala plină, „Preludiu cu fugă”, de Ion Bogdan Martin!

24 februarie 2021
Începe renovarea Cabanei Vadu Crișului (FOTO)!
Actualitate

Începe renovarea Cabanei Vadu Crișului (FOTO)!

22 februarie 2021
Pasajul Universităţii, de pe centură, va fi finalizat până în aprilie!
Actualitate

Pasajul Universităţii, de pe centură, va fi finalizat până în aprilie!

17 februarie 2021
După Pfizer, Moderna și AstraZeneca, urmează vaccinul Johnson&Johnson!
Actualitate

După Pfizer, Moderna și AstraZeneca, urmează vaccinul Johnson&Johnson!

12 februarie 2021
Electrificarea căii ferate Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor, cea mai amplă investiție în infrastructura feroviară din Vestul României, în linie dreaptă!
Oradea/Bihor

Electrificarea căii ferate Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor, cea mai amplă investiție în infrastructura feroviară din Vestul României, în linie dreaptă!

10 februarie 2021

POPULAR NEWS

Laser care rezolvă, în 30 de minute, incontinenţa urinară sau prolapsul genital, la o clinică particulară din Oradea!

Laser care rezolvă, în 30 de minute, incontinenţa urinară sau prolapsul genital, la o clinică particulară din Oradea!

30 ianuarie 2015
Foarte important! Cine are prioritate, unde se fac și cât costă testele Covid-19 în Bihor

Foarte important! Cine are prioritate, unde se fac și cât costă testele Covid-19 în Bihor

4 noiembrie 2020
Nici nu l-au construit și a intrat la apă! Noul stadion din Oradea va avea 12.000 de locuri în loc de 15.000-20.000

Nici nu l-au construit și a intrat la apă! Noul stadion din Oradea va avea 12.000 de locuri în loc de 15.000-20.000

13 martie 2020
Nu vă lăsați înșelați! „Geniul” din Șimleu care dormea cu scorpioni și tarantule în casă, pus pe țepuit și la Oradea!

Nu vă lăsați înșelați! „Geniul” din Șimleu care dormea cu scorpioni și tarantule în casă, pus pe țepuit și la Oradea!

9 februarie 2015
Merită să ştiţi. Ce este biotehnologia şi de ce nu tot ce este modificat genetic e rău!

Merită să ştiţi. Ce este biotehnologia şi de ce nu tot ce este modificat genetic e rău!

29 iunie 2016

EDITOR'S PICK

Claudiu Pop acuză voalat prefectura de discriminare politică

5 februarie 2010
Cărţi de Patrimoniu la Revista Familia

Cărţi de Patrimoniu la Revista Familia

19 ianuarie 2018
Covidul a reușit să-i inspire. Imaginație și creativitate la Festivalul Toamnei de la Școala Bălcescu din Oradea (FOTO)

Covidul a reușit să-i inspire. Imaginație și creativitate la Festivalul Toamnei de la Școala Bălcescu din Oradea (FOTO)

23 octombrie 2020
Biró Rozália propusă pentru funcţia de ministru al Culturii!

Biró Rozália propusă pentru funcţia de ministru al Culturii!

17 iulie 2014
Next Post

„Bolnavul închipuit“ la Toamna Orădeană

OradeaPress

© 2020 OradeaPress - Știri din oradea, ziar online independent.

  • Despre / Contact
  • Știri din Oradea

No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Știri
    • Actualitate
    • Anchetă/Poliţie
    • Cultură
    • Educație
    • Eveniment
    • Filarmonică/Teatru
    • Internaţional
    • Naţional
    • Opinie/Pamflet
    • Oradea/Bihor
    • Politică
    • Religie/Culte
    • Reportaj
    • Sanatate
    • Social
    • Sport
  • Editorial
  • Contact

© 2020 OradeaPress - Știri din oradea, ziar online independent.