Vineri, 4 martie 2011, s-a încheiat vizita Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) pentru evaluarea instituţională a Universităţii din Oradea (UO). Concluziile specifice şi acordarea calificativului vor fi făcute publice peste o lună, după şedinţa Consiliului ARACIS însă reprezenatnţii acestuia au recomandat, printre altele reorganizarea unor facultăţi în funcţie de domeniile de studiu.
Comisia de evaluare a fost compusă din 36 evaluatori din care un expert evaluator străin din Irlanda şi doi studenţi. A fost evaluată universitatea din punct de vedere instituţional şi 28 de programe de studii (specializări) de licenţă şi masterat de la 15 facultăţi. Procedura evaluării s-a derulat în perioada 2 – 4 martie 2011.
Concluziile generale ale vizitei de evaluare au fost prezentate vineri, 4 martie, în faţa Senatului Universităţii din Oradea, de către directorul de misiune, Lazăr Vlăsceanu, Universitatea din Bucureşti.
Directorul de misiune a precizat că evaluarea Universităţii din Oradea a vizat activitatea instituţiei pentru perioada 2008 până în prezent, precum şi măsurile întreprinse pentru aplicarea noii Legi a Educaţiei Nanţionale. În prezentarea contextului vizitei, Vlăsceanu a felicitat forurile de conducere ale UO pentru rezolvarea problemelor din trecut, pentru modul tranşant în care a fost abordată şi rezolvată majoritatea problemelor cu care s-a confruntat instituţia în ultimii ani.
Comisia a apreciat dezvoltarea cercetării, subliniind că în ultimii ani pe acest segment „UO a obţinut rezultate remarcabile”. Recomandarea evaluatorilor a făcut referire la implicarea unui număr cât mai mare de cadre didactice în cercetare, respectarea eticii în cercetare, amintind problemele de plagiat cu care s-a confruntat UO în trecut.
Referitor la activitatea didactică s-a constatat că s-a introdus ordine în programele de studii, însă UO, pentru a realiza un transfer de cunoştinţe eficient, trebuie să pună mai mult accent pe evaluarea continuă a studenţilor pe parcursul semestrului, în defavoarea celei sumative din timpul sesiunilor de examene. De asemenea, dezvoltarea resurselor de învăţare precum şi a dotării bibliotecilor trebuie să devină o prioritate pentru toate facultăţile.
În ceea ce priveşte studenţii, directorul de misiune a menţionat că s-au îmbunătăţit şi sunt în proces de dezvoltare serviciile oferite studenţilor, iar Universitatea din Oradea trebuie să sprijine pe viitor organizarea de manifestări studenţeşti pentru a oferi studenţilor o viaţă culturală activă şi diversificată.
În încheierea prezentării concluziilor generale ale vizitei, profesorul universitar Lazăr Vlăsceanu a menţionat că Universitatea din Oradea este suficient de dezvoltată cantitativ dar fragmentată, putându-se lua în considerare chiar o reorganizare a facultăţilor în funcţie de domeniile de studiu.
În contextul întrării în vigoare a Legii 1 din 2011, a Educaţiei Naţionale, care impune o nouă clasificare a instituţiilor de învăţământ superior, Universitatea din Oradea trebuie să se identifice cu misiunea care i se potriveşte cel mai bine şi să obţină performanţe remarcabile.