Începând de luni, 19 septembrie 2011, se redeschide traficul rutier pe pasajul reabilitat de pe strada Theodor Neş, peste liniile CF Oradea – Episcopia Bihor. Pasajul care realizează o legătură importantă între zona Oncea şi oraş are câte o bandă pe sens şi trotuare pe fiecare parte. Valoarea lucrărilor de reabilitare se ridică la 2,7 milioane lei, fără TVA, firma constructoare fiind Abed Nego.
Lucrările la pasaj au început la sfârşitul lunii mai 2011. La începutul lunii iunie, a fost demolată structura podului vechi, inclusiv partea metalică, după care au început lucrările de reabilitare.
Acestea au constat în turnarea fundaţiilor la pile, refacerea culeelor, montarea grinzilor longitudinale, turnarea stratului de beton şi a şapei de egalizare, realizarea hidro-izolaţiei şi a îmbrăcăminţii asfaltice.
Renovarea a fost executată pe baza unui program restricţionat, cu asigurarea circulaţiei trenurilor pe calea ferată. Valoarea lucrărilor de reabilitare se ridică la 2,7 milioane lei, fără TVA şi au fost executate de firma Abed Nego.
Se reamenajează şi intersecţia Ştefan cel Mare – Theodor Neş
Au mai fost finalizate şi lucrări conexe pasajului: reabilitarea căilor de rulare pe cele două rampe de acces spre pod dinspre strada Ştefan cel Mare şi străzile Bihorului-Izvorului, amenajarea trotuarelor pentru circulaţia în siguranţă a pietonilor şi o bandă suplimentară pentru viraj dreapta dinspre strada Ştefan cel Mare înspre pod.
De săptămâna viitoare vor continua lucrările de reamenajare a intersecţiei semaforizate de la strada Ştefan cel Mare cu Theodor Neş.
Pe sensul de acces spre gară se va realiza o bandă suplimentară, în aşa fel încât atunci când maşinile staţionează, aşteptând să vireze stânga spre pasaj, să se poată circula spre gară pe două benzi. Lucrările conexe sunt executate în cadrul programului de lucrări curente.
,,Mulţumim Regionalei CFR Cluj pentru sprijinul asigurat pentru proiectarea şi avizarea documentaţiilor tehnice şi constructorilor pentru finalizarea în bune condiţii a lucrărilor de reabilitare.
Ne cerem scuze locuitorilor din zona Ecaterina Teodoroiu pentru inconvenientele generate de traficul deviat pe perioada lucrărilor”
a declarat primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan.
Podul iniţial peste calea ferată a fost construit în anul 1908. În anul 1995 a fost supus unei reparaţii capitale. Vechimea de peste 100 de ani a pasajului a determinat expertizarea repetată a lucrării în ultimele decenii (1998, 2002 şi 2006).
Soluţiile de intervenţie propuse nu au fost puse însă în practică şi treptat circulaţia pe pasaj a fost restricţionată.
În prima etapă s-au impus restricţii de tonaj, menţinându-se circulaţia pe două benzi, iar după expertiza tehnică efectuată în anul 2006, circulaţia pe pasaj a fost restricţionată pe o singură bandă, prin limitatoare din beton, iar tonajul a fost stabilit la un gabarit de maxim 2 tone pentru vehiculele care traversau podul.
Această stare de fapt a dus la strangularea circulaţiei şi la un trafic greoi dinspre cartierul Oncea spre zona Rogerius-Lacul Roşu.
Pentru fluidizarea circulaţiei, în anul 2010, Consiliul Local al Municipiului Oradea a aprobat investiţia pentru reabilitarea pasajului. După executarea documentaţiei de proiectare şi obţinerea avizelor de la SNCFR, a fost posibilă începerea lucrărilor în vara acestui an.