Conform unui studiu efectuate de econtext.ro internetul a cucerit locuințele și locurile de muncă ale tuturor, devenind parte centrală a activităților zilnice ale românilor. Accesul la calculator a avut însă și un impact negativ, tradus în principal prin atrofierea simțului lecturii.
Lectura cartilor reale a fost inlocuita de catre informatia rapida, uneori nedigerata, pe care o putem obtine de pe internet. Acest lucru poate fi usor de observat daca vom compara numarul de romani care sunt abonati la bibliotecile publice.
Mai exact, cum a evoluat numarul acestora in ultimii douazeci de ani (din 1990 si pana in 2010, acestea fiind cele mai noi date).
Ne referim la toate tipurile de biblioteci publice, de la cele amplasate in orase, deschise publicului larg, pana la cele din cadrul institutiilor, cum sunt cele din unitatile de invatamant. Foarte important, acest declin are efecte negative si asupra invatamantului romanesc, chiar daca este greu de cuantificat impactul.
Cifre negative
Datele publicate de Econtext sunt mai mult decat alarmante. In 1990, erau 5.871.325 de romani inscrisi la biblioteci. Numarul acestora a ramas aproximativ stabil, cu fluctuatii minore, pana in anul 2003, cand s-a consemnat maximul de persoane care erau abonate la biblioteci.
Dupa acest an a urmat un declin alert, pana la aproape 4,5 milioane de abonati la biblioteci in 2010. Mai exact, in 2010, erau 4.433.218 romani care aveau abonamente la biblioteci. Cu 25% mai putini fata de anul 1990.
Numarul de persoane abonate la biblibioteci nu a evoluat in functie de numarul populatiei (care a scazut treptat dupa Revolutie, din cauza migratiei). Se poate observa acest fapt din stabilitatea relativa din perioada 1990 – 2003.
Ceea ce inseamna ca nu se poate spune ca numarul abonatilor s-a redus din cauza plecarii romanilor in strainatate.
In plus, in ultimii ani a crescut si numarul studentilor, persoane, care, teoretic, ar trebui sa mearga destul de frecvent la biblioteci. Or, din nefericire, realitatea este total opusa. Sumbra chiar! Ceea ce spune mult si despre calitatea sistemului educational din tara noastra.