joi, 25 februarie 2021
OradeaPress
No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Știri
    • Actualitate
    • Anchetă/Poliţie
    • Cultură
    • Educație
    • Eveniment
    • Filarmonică/Teatru
    • Internaţional
    • Naţional
    • Opinie/Pamflet
    • Oradea/Bihor
    • Politică
    • Religie/Culte
    • Reportaj
    • Sanatate
    • Social
    • Sport
  • Editorial
  • Contact
OradeaPress
  • Prima pagină
  • Știri
    • Actualitate
    • Anchetă/Poliţie
    • Cultură
    • Educație
    • Eveniment
    • Filarmonică/Teatru
    • Internaţional
    • Naţional
    • Opinie/Pamflet
    • Oradea/Bihor
    • Politică
    • Religie/Culte
    • Reportaj
    • Sanatate
    • Social
    • Sport
  • Editorial
  • Contact
No Result
View All Result
OradeaPress
No Result
View All Result
Home Știri Anchetă/Poliţie

Șpăgi de sute de milioane de euro date de autoritățile publice locale și naționale trusturilor de presă în ultimii zece ani

Ichim VasilicăbyIchim Vasilică
15 februarie 2012
in Anchetă/Poliţie

Centrul pentru Junalism Independent (CJI) a lansat amarți, 14 februarie 2012 un raport despre publicitatea din bani publici care arata că statul român a fost și în 2011 unul dintre actorii majori de pe piața de publicitate, volumul bugetelor dublându-se față de anul 2010, în condițiile în care transparența acestor contracte a scăzut.

În perioada ianuarie – octombrie 2011, autoritățile publice au oferit spre contractare bugete în valoare de peste 137 de milioane de lei (circa 32,5 milioane euro).

Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare „prețul cel mai mic”, criteriu care nu ține seama de impactul asupra publicului și eludează criteriile profesioniste de alocare a publicității.

Disprețul față de lege

Doar pentru două din cele 345 de proceduri analizate de CJI a fost publicat raportul de evaluare a impactului prevăzut de lege. Peste jumătare din proceduri (54%) nu au fost publicate și pe site-ul special rezervat contractelor de publicitate (www.publicitatepublica.ro), așa cum cere legislația achzițiilor publice.

„Ne aflăm, încă o dată, în fața unor dovezi care atestă o lipsă de respect față de lege, față de banul public și față de public. În 2010 au fost adoptate reglementări legale care, în opinia Guvernului, aveau să accelereze absorbția fondurilor europene.

De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137 de milioane de lei din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar în detrimentul transpareneței și răspunderii autorităților.

Fodurile europene sunt bani publici și autoritățile – centrale sau locale – trebuie să dea socoteală publicului de modul în care le utilizează”

a declarat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent.

„În condițiile în care bugetele de publicitate din sfera privată au scăzut până aproape de jumătate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, făcând din stat unul dintre principalii jucători pe piața de media din România.

Aceasta situație impune autorităților răspunderi încă și mai mari față de transparență și alocarea eficientă a acestor contracte, strict în interes public”

a adăugat ea.

Cum se cumpărau jurnaliști pe vremea lui Iliescu

În 2004, cu doar câteva luni înainte de alegerile generale şi prezidenţiale, relatări de presă au expus modul în care Guvernul de atunci utiliza fondurile publice de publicitate pentru aşi asigura o imagine favorabilă.

În baza acestor informaţii, CJI a depus o solicitare de informaţii, cerând lista contractelor de publicitate semnate în perioada 2000-2004. Refuzul Guvernului de a furniza aceste date a fost urmat de un porces în contencios administrativ, câştigat de CJI.

Alegerile din noiembrie 2004 au adus la Palatul Victoria o altă coaliţie de guvernământ care şi-a asumat investigarea modului în care autorităţile pubice alocau contractele de publicitate.

„Informaţiile oferite au relevat că în perioada 2000-2004, circa 60 de milioane de euro au fost cheltuite pentru publicitate publică, echivalentul a 8-10% din bugetul total al pieţei de publicitate din România”

se precizează în raportul întocmit de CJI. Cu toate acestea, Guvernul a adoptat măsuri legislative care au impus o mai mare transparenţă a alocării contractelor de publicitate, inclusiv prin apariţia site-ului dedicat www.publicitatepublica.ro

Aceeași Mărie și pe vreme lui Băsescu

În 2006, România a adoptat o nouă legislaţie privind achiziţiile publice, pentru transpunerea acquis-ului comunitar. Prevederile privind transparenţa contractelor de publicitate au fost menţinute, iar caracterul de document public din oficiu a fost extins la toate dosarele de achiziţie.

Cu toate acestea, aplicarea legii s-a erodat, astfel încât în 2009 au existat numeroase scandaluri în care milioane de euro au fost alocate prin încredinţare directă sau într-o manieră lipsită de transparenţă, în scopul creării unei imagini favorabile a Guvernului sau autorităţilor locale.

„În unele cazuri, contractele de publicitate includeau clauze care cereau mass-media să difuzeze ştiri favorabile pentru instituţia care alocase contractul sau materiale de PR pentru anumite personaje politice.

În alte cazuri, contractele de publicitate publică erau folosite drept subvenţii mascate pentru anumite companii de media”

se afirmă în raportul CJI.

Așadar, cu o piaţă a publicităţii private în cădere spectaculoasă, cu bugetele reduse cu până la 50%, contractele cu autorităţile publice au devenit un adevărat balon de oxigen pentru multe redacţii, gata să dea la schimb conţinut editorial pentru mult doritele lichidităţi.

Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizaţie non-guvernamentală, non-profit care acţionează pentru profesionalizarea presei prin păstrarea standardelor jurnalistice şi prin dezvoltarea unui mediu echilibrat, onest şi responsabil în mass-media.

CJI militează pentru apărarea libertăţii de expresie ca drept fundamental al omului şi condiţie obligatorie a oricărei democraţii. CJI contribuie la facilitarea dialogului social prin susţinerea schimbărilor democratice, prin responsabilizarea factorilor de decizie şi prin încurajarea participării active a cetăţeanului.

Ichim Vasilică

Tags: administrație publicăCentrul pentru Jurnalism IndependentGuvernIoana Avădanipoliticieni corupțipublicitatereclamespagaziariști cumpărați

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Posts

O nouă premieră cu sala plină, „Preludiu cu fugă”, de Ion Bogdan Martin!
Actualitate

O nouă premieră cu sala plină, „Preludiu cu fugă”, de Ion Bogdan Martin!

24 februarie 2021
Începe renovarea Cabanei Vadu Crișului (FOTO)!
Actualitate

Începe renovarea Cabanei Vadu Crișului (FOTO)!

22 februarie 2021
Pasajul Universităţii, de pe centură, va fi finalizat până în aprilie!
Actualitate

Pasajul Universităţii, de pe centură, va fi finalizat până în aprilie!

17 februarie 2021
După Pfizer, Moderna și AstraZeneca, urmează vaccinul Johnson&Johnson!
Actualitate

După Pfizer, Moderna și AstraZeneca, urmează vaccinul Johnson&Johnson!

12 februarie 2021
Electrificarea căii ferate Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor, cea mai amplă investiție în infrastructura feroviară din Vestul României, în linie dreaptă!
Actualitate

Electrificarea căii ferate Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor, cea mai amplă investiție în infrastructura feroviară din Vestul României, în linie dreaptă!

10 februarie 2021
În anul pandemiei, Parcurile Industriale din Oradea au atras investiții de peste 33,5 milioane de euro!
Oradea/Bihor

În anul pandemiei, Parcurile Industriale din Oradea au atras investiții de peste 33,5 milioane de euro!

8 februarie 2021

POPULAR NEWS

Laser care rezolvă, în 30 de minute, incontinenţa urinară sau prolapsul genital, la o clinică particulară din Oradea!

Laser care rezolvă, în 30 de minute, incontinenţa urinară sau prolapsul genital, la o clinică particulară din Oradea!

30 ianuarie 2015
Foarte important! Cine are prioritate, unde se fac și cât costă testele Covid-19 în Bihor

Foarte important! Cine are prioritate, unde se fac și cât costă testele Covid-19 în Bihor

4 noiembrie 2020
Nici nu l-au construit și a intrat la apă! Noul stadion din Oradea va avea 12.000 de locuri în loc de 15.000-20.000

Nici nu l-au construit și a intrat la apă! Noul stadion din Oradea va avea 12.000 de locuri în loc de 15.000-20.000

13 martie 2020
Nu vă lăsați înșelați! „Geniul” din Șimleu care dormea cu scorpioni și tarantule în casă, pus pe țepuit și la Oradea!

Nu vă lăsați înșelați! „Geniul” din Șimleu care dormea cu scorpioni și tarantule în casă, pus pe țepuit și la Oradea!

9 februarie 2015
Merită să ştiţi. Ce este biotehnologia şi de ce nu tot ce este modificat genetic e rău!

Merită să ştiţi. Ce este biotehnologia şi de ce nu tot ce este modificat genetic e rău!

29 iunie 2016

EDITOR'S PICK

Firmă turcească de cabluri. Investiție de 26 de milioane de euro și 200 de locuri noi de muncă în Oradea

Firmă turcească de cabluri. Investiție de 26 de milioane de euro și 200 de locuri noi de muncă în Oradea

11 iulie 2018
Un nou drum de legătură între Oradea și Nojorid, pe bani europeni!

Un nou drum de legătură între Oradea și Nojorid, pe bani europeni!

15 iulie 2020
Street Food Festival se amână!

Street Food Festival se amână!

6 octombrie 2020

Reabilitarea centrului de zi pentru persoanele cu scleroză multiplă, de la Oradea, continuă

21 noiembrie 2011
Next Post

Gard pentru protecția bicicliștilor pe malul Crişului Repede

OradeaPress

© 2020 OradeaPress - Știri din oradea, ziar online independent.

  • Despre / Contact
  • Știri din Oradea

No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Știri
    • Actualitate
    • Anchetă/Poliţie
    • Cultură
    • Educație
    • Eveniment
    • Filarmonică/Teatru
    • Internaţional
    • Naţional
    • Opinie/Pamflet
    • Oradea/Bihor
    • Politică
    • Religie/Culte
    • Reportaj
    • Sanatate
    • Social
    • Sport
  • Editorial
  • Contact

© 2020 OradeaPress - Știri din oradea, ziar online independent.