Înfiinţarea Consiliului Naţional al Elevilor nu a însemnat şi participarea acestora la deciziile importante care se iau în şcoli. Reprezentanţii elevilor sunt primiţi la şedinţele Consiliilor de Administraţie ale Şcolilor doar când profesorii vor (de regulă niciodată) şi nu au dreptul să voteze nici măcar la hotărârile care îi privesc direct. Tocmai de aceea, tinerii aleşi de elevi să-i reprezinte au organizat o dezbatere în care au vorbit despre această situaţie.
Aşa cum mulţi spun, România poate fi considerată „ţara pompierismului”, devrem ce de la nivel naţional se înfiinţează structuri doar cu scopul de a arăta că şi în România se face şcoală ca în celelelte ţări din Occident dar care, în realitate, nu au nicio putere de decizie.
Este şi cazul Consiliului Naţional al Elevilor, a cărui structură se întinde de la nivel de judeţ la nivel de şcoală, fiecare instituţie de învăţământ având câte un reprezentant al elevilor, ales democratic de aceştia.
Numai că reprezentantul elevilor nu are practic nicio putere în şcoală, devreme ce el este invitat să participe la şedinţele forurilor de decozie ale şcolilor „de regulă” şi nu are dreptul la vot atunci când vine vorba chiar şi de decizii care îi privesc pe colegii lui, cei care l-au votat.
Prin urmare, s-ar putea afirma că el este acolo „de decor”, doar pentru a justifica existenţa unei aşa-zise democraţii a sistemului educativ românesc.
„Eu nu sunt de acord!”
Reprezentanţii elevilor vor însă să schimbe acest lucru şi să îşi poată exercita influenţa în numele celor care i-au ales, motiv pentru care au pus la punct un proiect intitulat „CiNE votează!”, în care, deocamdată, simulează o dezbatere reală, cu armele pe masă, a problemei.
Una dintre aceste dezbateri a avut loc ieri la Liceul Teoretic „Onisfor Ghibu”, în organizarea Consiliului Judeţean al Elevilor (CJE) Bihor.
Au participat aproximativ 50 de reprezentanţi ai Consiliilor Şcolae ale Elevilor din tot judeţul, alături de preşedintele CJE – Mark Lukacs, vicepreşedintele CJE – Oana Meşter şi inspectorii şcolari Mioara Ţigan şi Ioan Cadar.
„Eu nu sunt de acord cu participarea elevilor în Consiliile de Administraţie ale Şcolilor decât acolo unde se discută chestiuni care îi privesc direct, nu la supiecte cum ar fi bugetul sau alocările de fonduri”
a spus profesoara Mioara Ţigan care a fost imediat întrebată de unul dintre elevi:
„Bugetul sau alocările de fonduri, nu îi afectează totuşi şi pe elevi?”.
Situaţia va rămâne însă pentru o lungă perioadă de timp la nivel de dezbatere pentru că, aşa cum argumenta şi Mioara Ţigan, mulţi dintre cei care sunt în Consiliile Şcolare ale Elevilor nici măcar nu ştiu care este structura, ce face sau ce poate decide un Consiliu de Administraţie al unei Şcoli.
La aceasta se mai adaugă şi faptul că, în timp ce pentru un cadru didactic, o decizie care se ia în Consiliu de Administraţie al unei Şcoli îi poate afecta întreaga carieră pe care o are în acea unitate de învăţământ, pentru un reprezentant al elevilor consecinţele sunt pasagere, el terminând în câţiva ani liceul.
Ichim Vasilică