La şase ani de la înfiinţare, Consiliul Naţional al Elevilor a rămas o structură izolată, majoritatea preşedinţilor consiliilor şcolare nefiind nici măcar primiţi să asiste la şedinţele Consiliilor de Administraţie ale şcolilor, ce să mai vorbim de consultarea acestora.
Ţara noastră continuă să împrumute forme din Occident pentru a părea „în rând cu lumea” şi să le abandoneze apoi când Europa, preocupată de propriile ei probleme, îşi întoarce faţa de la România.
Conştienţi că mecanismul învăţământului românesc tinde să devină absurd dacă omite cu bună ştiinţă obiectul asupra căruia îşi concentrează tot efortul, elevul, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au înfiinţat în 2007 Consiliul Naţional al Elevilor, cu scopul de a apăra și promova drepturile și interesele elevilor și de a implica elevii în actul educațional, viața civică, socială și culturală.
S-au format astfel Consilii ale Elevilor la nivel de judeţ şi de şcoală, reprezentanţii acestora fiind aleşi în mod transparent şi democrat.
Nu despre democraţie se poate vorbi şi cu privire la rolul existenţei acestor structuri, ele fiind ignorate de Minister şi de şcoli în luarea deciziilor, de parcă nu pentru elevii pe care îi reprezintă, s-ar lua aceste decizii.
Pe ei nu îi ascultă nimeni
Deşi nu le dă drept de vot, legea le impune Consiliilor de Administraţie ale unităţilor şcolare să consulte şi reprezentanţii elevilor atunci când se iau decizii. Dar legea îi sperie doar pe cei mici.
Conform unei statistici realizate de Consiliul Național al Elevilor în perioada 25 martie – 31 martie 2012, din 999 de unități de învățământ în doar 326 de unități (adică 32,56%) reprezentantul elevilor participă permanent în Consiliile de Administraţie ale unităţilor şcolare, în 218 unități (21,77%) participă parțial iar în 455 de unități (45,45%) reprezentantul elevilor nu participă deloc.
Astfel, doar în 54,33% din unitățile de învățământ chestionate se respectă legea.
„Consultarea elevilor şi implicarea acestora în procesul decizional de la nivelul unităţii de învăţământ reprezintă acţiuni specifice unui stat democratic.
Pentru a garanta aceste drepturi prin lege, Consiliul Elevilor a elaborat şi trimis tuturor parlamentarilor României un proiect legislativ care are ca scop modificarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 în vederea întăririi rolului beneficiarilor direcți în buna desfășurare a procesului educațional.
Vrem să dobândim dreptul de vot în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ”
afirmă şi Mark Lukacs, preşedintele Consiliul Judeţean al Elevilor din Bihor.
În prezent, propunerea legislativă a fost depusă la Camera Deputaților.
Ichim Vasilică