Prima campanie împotriva contrabandei cu țigarete, organizată în Transilvania, „faracontrabanda.ro, în sprijinul autorităților”, a fost lansată ieri, la Oradea. Prin intermediul ei se doreşte informarea și conștientizarea fumătorilor din regiune cu privire la efectul negativ pe care îl are contrabanda cu ţigarete împotriva economiei şi a consumatorilor.
Startul campaniei s-a dat la Hotelul Ramada unde au fost prezentate mai multe statistici şi unde poliţiştii de frontieră au oferit detalii cu privire la contrabanda din regiunea de Nord-Vest a ţării.
La conferinţă au participat Cristina Vasiloiu – director general Euromonitor Business Consulting Services, Ioana Mucenic – Partner & Head of Strategy, Pastel, Florin Coman – reprezentantul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu-Marmaţiei, Marian Marcu – director General al companiei de cercetare Novel Research, Mona Barbul – Direcţia Regională Vamală Cluj şi Marin Bondar – Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea.
„Ideea acestei campanii a pornit de la constatarea că la nivel european contrabanda se cifrează la 10 miliarde de euro iar piaţa neagră a ţigaretelor finanţează crima organizată”
a spus Cristina Vasiloiu.
Tutun cu excremente şi resturi de animale moarte
Dincolo de pagubele economice pe care le produce contrabanda, la mijloc este şi sănătatea consumatorilor.
„Mulţi dintre cei care fac trafic de ţigări consideră că fac un bine. Cumpără mai ieftin dintr-o parte şi vând în altă parte iar preţul este în general mai mic decât cel al ţigărilor comercializate legal. Aici nu este însă vorba doar de preţ ci şi de calitatea produselor care pune în pericol vieţile oamenilor.
Conform unor studii făcute în Marea Britanie, care vizau ţigările care se vând ilegal pe teritoriul lor, în compoziţia ţigaretelor s-au descoperit chiar şi excremente umane sau resturi de animale moarte, din cauza condiţiilor în care acestea se fabrică”
a spus Cristina Vasiloiu.
Cota de piață a comerțului ilicit în regiunea Nord-Vest este de 22,1%.
„Din punct de vedere al timbrului aplicat pe pachet, în această regiune, piața ilicită este împărțită astfel: așa numitele „Cheap-Whites” – cu o pondere de 58% din total, și cele cu timbru de Ucraina – cu o pondere de 34% în septembrie, față de 19,1% în iulie. Prin „Cheap-Whites” definim mărci ieftine, produse legal, dar care nu aparțin marilor producători și care sunt destinate pieței negre”
a declarat Marian Marcu care a mai spus că cele mai multe ţigarete de contrabandă vin din ţări care nu sunt în UE, Republica Moldova în Nord Est şi Ucraina în Nord Vest. În categoria „Cheap-Whites”, cea care deţine ponderea cea mai mare pe piaţa ţigărilor la negru intră ţigarete ca Jin Ling sau Viceroy care se găsesc şi în Oradea.
Cele mai afectate zone, conform aceleiaşi surse, sunt regiunea de Vest (30,1%), urmată de regiunea Nord-Est (29,3%) şi regiunea Nord-Vest (22,1%).
Ţigarete în colivă şi sicriu
În ceea ce priveşte activitatea poliţiştilor de la frontiere, aceştia par a se lupta cu morile de vânt.
„Nici nu vă puteţi imagina pe unde ascund contrabandiştii aceste ţigări. Se folosesc adesea animale şi minori iar ţigările sunt ascunse în rezervoarele maşinilor, scaune, conserve, cauciucuri, chiar şi în colive sau sicrie. Toate aceste lucruri se fac pentru că se câştigă foarte mulţi bani din asta într-un timp foarte scurt.
Un pachet de ţigări care costă 2,2-2,3 lei în Ucraina ajunge pe piaţa din România la 8 lei. La această sursă de câştig imediat se adaugă şi condiţia socială a celor care trăiesc la frontieră. Mulţi dintre ei nu au locuri de muncă, au familii şi copii iar asta este singura lor sursă de venit”
a spus subcomisarul Florin Coman.
Acesta a fost completat de comisarul şef Marin Bondar din Bihor:
„Pe frontiera cu Ungaria a scăzut contrabanda cu ţigări spre România dar există reţele care transportă ţigări spre UE prin România şi Ungaria. Mai nou, se cumpără legal tutun din Ungaria se fabrică ţigaretele în România şi se vând în interiorul ţării chiar şi prin firme de curierat. Avem deja în vedere 5-6 astfel de reţele”.
Campania „faracontrabanda.ro, în sprijinul autorităților”, se desfăşoară până în februarie 2014, în parteneriat cu Euromonitor Business Consulting Services și Agenția Pastel, cu sprijinul JTI, sub egida Euromonitor Conferences.