Peste 5000 de elevi din Bihor au intrat de luni, 23 iunie, în emoţiile primului examen serios al vieţii, Evaluarea Naţională. Conform profesorilor, atât la limba română cât şi la matematică, subiectele au fost de nivel mediu. Ca noutate, începând de anul acesta, ponderea Evaluării în media de admitere este de 75%.
Pentru cele trei examene Inspecoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Bihor a pregătit centre de examinare la aproape toate şcolile, 58 de centre de preluare a subiectelor şi 7 centre de evaluare.
„Pentru Evaluare Naţională, în judeţul Bihor s-au înscris 5013 candidaţi. Dintre aceştia, 980 vor susţine examen şi la limba maternă în limbile maghiară, germană şi slovacă. Toţi elevii vor fi supravegheaţi cu camere video”
a spus Claudiu Damian, purtătorul de cuvânt al IŞJ Bihor.
Conform reprezentanţilor Inspectoratului, la proba scrisă la limba şi literatura română, nivelul subiectelor a fost mediu, iar cerinţele au fost mai clare ca niciodată.
La primul subiect, elevii au avut de rezolvat cinci cerinţe, notate cu câte 6 puncte fiecare, pornind de la un text din poezia „Rânduri pentru Anul Nou”, de Ion Minulescu. Tot la primul subiect, pornind de la acelaşi text, elevii au avut de redactat o compunere de 150-250 de cuvinte, în care să-şi exprime opinia. În total, rezolvarea „ca la carte” a subiectului le-a adus elevilor 42 de puncte.
Subiectul al II-lea (36 de puncte) a constat în analizarea unui text de presă (Corina Zorzor – „Empatia, o abilitate dobândită prin lectură”) şi redactarea, în 80-150 de cuvinte, a unei scurte naraţiuni în care să fie prezentată o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală cu un scriitor contemporan.
Subiecte uşoare şi la matematică
Pentru proba la matematică, care s-a dat miercuri, 25 iunie, a fost extrasă varianta numărul 3, din 10 variante posibile. Aceasta a cuprins trei subiecte, cu mai multe subpuncte.
La primul subiect elevii au avut de făcut un exerciţiu cu procente, un calul în care să ţină cont de ordinea operaţiilor şi o problemă de geometrie plană. Un subiect simplu, rezolvabil de către orice elev care nu a chiulit de la orele de matematică. La subiectul doi elevii au avut de calculat o funcţie, o medie geometrică şi de desenat o prismă. Al treilea subiect a fost mai greu, elevii având de rezolvat două probleme de geometrie (plană şi în spaţiu) cu câte trei cerinţe.
Pentru rezolvarea tuturor exerciţiilor şi problemelor elevii au avut la dispoziţie două ore.
A fost ultima probă la Evaluarea Naţională din 2014, primele rezultate urmând a se afişa vineri, 27 iunie. Elevii şi părinţii trebuie să ştie că dacă nu le convine nota primită au la dispoziţie doar câteva ore (de la ora 16.00 la 20.00) pentru a depune contestaţii. Rezultatele finale, după rezolvarea contestaţiilor, vor fi afişate marţi, 1 iulie.
În premieră, Evaluarea Națională va avea în acest an o pondere de 75% în media de admitere la liceu, cu 25% mai mare decât în anul şcolar precedent, restul de 25% fiind media adunată din anii de şcoală precedenţi.
Decizia de schimbare a mediei de admitere la liceu a fost luată de Ministerul Educaţiei la sfârşitul anului trecut, ca urmare rezultatelor care au scos la iveală diferenţe importante între „mediile, mai mari, obţinute de elevi în şcoală, pe parcursul gimnaziului, şi mediile, mai mici, obţinute de aceştia la Evaluarea Naţională”.
Cu alte cuvinte, chiar dacă elevii aveau note mici la Evaluarea Naţională, pentru că proveneau de la şcoli în care nu se făcea „prea serios” carte şi în care se dădeau note foarte mari, (media fiind 50% nota de la Evaluare şi 50% media din şcoală) luau locurile de liceu ale elevilor buni dar care proveneau de la şcoli serioase la care rigurozitatea era mai mare.