Săptămâna aceasta, marţi, 29 iulie, primarul Ilie Bolojan a participat la Craiova la ședința comitetului director al Asociației Municipiilor din România (AMR). Primarii au formulat o serie de propuneri care au vizat în principal domeniul economic, pornind de la situaţile locale reale pe care le întâmpină.
La această întîlnire au participat și reprezentanți ai Guvernului României, în frunte cu premierul Victor Ponta şi vicepremierul Liviu Dragnea. Primarii au formulat o serie de propuneri cu privire la proiecte din agenda de lucru a Guvernului și Parlamentului României.
În ceea ce privește aspectele financiare, din 2008 până în 2012, cota de impozite care se colectează din impozitul pe venitul global către bugetele locale a scăzut de la la 47,5% la 41,75%.
„La nivelul municipiului Oradea se încasează 25 milioane de euro din impozitul pe venitul global, asta înseamnă că această reducere de aproximativ 10% ne-a diminuat în fiecare an veniturile directe ale municipiului Oradea cu 2,5 milioane de euro.
În câțiva ani de zile, din acești bani se pot realiza o serie de lucrări de infrastructură, indiferent de culoarea politică a primarului. Este preferabil pentru primăria respectivă să aibă aceste venituri directe și să nu se ducă la București să stea să aștepte aprobarea proiectelor. Am solicitat Guvernului ca începând de anul viitor să crească cota din IVG care se colectează către autorizațiile locale”
a menționat primarul Ilie Bolojan, preşedintele executiv al Comitetului Director al AMR.
Taxa de timbru să rămână la primării
O a doua solicitare prezentată a fost cea legată de taxa judiciară de timbru. Această taxă era venit integral la bugetul local până anul trecut. Începând cu acest an, ea a crescut ușor în cuantum, în acest timp guvernul a introdus două modificări: una prin care 30% din taxa de timbru până la 1 iulie se făcea venit la bugetul de stat și cea de-a doua modificare, cea prin care 45% după data de 1 iulie din cuantumul taxei se făcea venit la bugetul stat.
Practic o parte din această taxă de timbru, care inițial se făcea integral venit la bugetul local, a fost luată primăriilor și transferată la stat. La nivelul Oradiei, această pierdere se cifrează la aproximativ de 300-400 de mii de euro pe an, care adăugat la suma provenită din impozitul de venit global înseamnă o pierdere de aproximativ 3 milioane de euro în fiecare an.
Propunerea AMR a fost ca, începând cu data de 1 septembrie 2014, sumele încasate ca taxe judiciare de timbru să constituie în întregime venit la bugetele locale.
Guvernul vrea să schimbe mecanismul de impozitare al proprietăţilor
Al doilea capitol de discuții au fost legi sau proiecte de legi care sunt în dezbatere astăzi la nivelul guvernului. Este vorba de exemplu despre codul fiscal, care va intra în vigoare începând de anul viitor. Conform noului cod fiscal, Guvernul dorește să schimbe mecanismul de impozitare pe proprietăți. Până acum impozitul pe clădiri se plătea diferențiat, în funcție de proprietar, dacă proprietarul era persoană fizică plătea o sumă fixă stabilită prin hotărâri de consiliu.
Dacă proprietarul era persoană juridică, indiferent de destinația imobilului plătea un procent din valoarea de piață a acelei clădiri. Se ajungea astfel ca pentru același tip de imobil să se plătească impozit pe clădire foarte diferit. Ca să evite această disparitate, guvernul dorește să schimbe această modalitate și să se plătească impozitul în funcție de folosința imobilului și nu de proprietarul acesteia.
„Conform propunerii guvernului, dacă ai un apartament pe care-l închiriezi, trebuie să plătești impozitul pe valoarea de piață a acestuia pentru că are o folosință de tip comercial, dacă ești o persoană juridică și ai un apartament de bloc care este folosit ca locuință de serviciu, trebuie să plătești în funcție de valoarea de piață.
Noi ne-am exprimat poziția că suntem de acord, în principiu, cu plata impozitelor pe clădiri în funcție de valoarea de piață și de folosirea acestora, cu o observație foarte importantă: această evaluare să fie făcută de către autoritatea locală pe baza unui studiu de piață, ca să nu existe disparități”
a explicat primarul Ilie Bolojan.
Eşti proprietarul unei clădiri în paragină, plăteşti mai mult!
Pe baza discuțiilor s-a făcut încă o propunere, pe care Ministerul de Finanțe și primul ministru a acceptat-o, și anume ca în codul fiscal să fie permisă suprataxarea clădirilor neîngrijite și abandonate. Această propunere are ca scop să-i determine pe actualii proprietari fie să repare aceste clădiri, fie să le întrețină ori să le introducă în circuitul juridic, să le vândă, astfel încât orașele să nu arate neîngrijite.
Un alt subiect discutat a fost legat de reabilitarea fațadelor. În prezent există Legea 153 din 2011, care creează un cadru bun pentru reabilitarea fațadelor, însă această lege nu este pusă în aplicare de către Guvernul României, deoarece nu sunt finalizate procedurile pentru ca proprietarii de clădiri să poată contracta credite subvenționate de stat, așa cum prevede legea.
Conform experienței avute, municipiul Oradea a cerut Guvernului să creeze cadrul legal, Ministerul de Finanțe și Fondul Român de Garantare a creditelor să selecteze băncile şi Ministerul Dezvoltării să întocmească regulamentul pe care aceste bănci selectate să-l folosească, ca să acorde credite persoanelor care doresc să-şi reabiliteze clădirile din centrul istoric.