Sărbători triste pentru profesorii de la Colegiul Tehnic (CT) „Andrei Şaguna”. După ce Comisia de Învăţământ-Cultură a Consiliului Local (CL) al Municipiului Oradea a decis comasarea acestuia cu Colegiul Tehnic (CT) „Traian Vuia” din motive economice, cadrele didactice au decis să protesteze împotriva acestei măsuri pe motiv că ar contraveni ideii de relansare a învăţământului profesional şi tehnic, promovată chiar de municipalitate.
La sfârşitul săptămânii trecute, vineri, 19 decembrie, profesorii de la CT „Andrei Şaguna” s-au întrunit într-un consiliu profesoral în care şi-au exprimat protestul împotriva propunerii ca unitatea lor şcolară să fuzioneze prin absorbţie cu „Traian Vuia”.
„A desfiinţa e mai contemporan decât a consolida!”
Cadrele didactice s-au declarat surprinse de rapiditatea cu care s-au derulat evenimentele.
„Totul a început vineri, 12 decembrie, când Comisia de Învăţământ-Cultură din cadrul CL Oradea decide fuziunea (a se citi desfiinţarea) unităţii cu profil tehnologic, urmând ca în şedinţa din 18 decembrie a CL să fie supusă dezbaterii şi avizării, decizie care s-a amânat până la începutul lunii ianuarie.
Colectivul CT „Andrei Şaguna” consideră că implicaţiile acestui proiect contravin ideii de relansare a învăţământului profesional şi tehnic, un deziderat al politicii educaţionale a Uniunii Europene, în contextul în care colegiul a dobândit, începând cu anul şcolar 2014-2015, statutul de Şcoală Europeană, singurul colegiu tehnic din Oradea cu această titulatură.
Actualul CT „Andrei Şaguna” este cunoscut în memoria orădenilor drept Grupul Şcolar „ăla mare din centru”, unde s-au format meseriaşii oraşului, o unitate de învăţământ cu o vechime considerabilă, atestată documentar de peste 66 ani, cum puţine şcoli o au în Oradea, şi din care s-au format ulterior alte colegii.
După ce a supravieţuit repetatelor retrocedări postdecembriste, această instituţie de învăţământ se confruntă cu o nouă ameninţare, dispariţia ca unitate de învăţământ autonomă, cu consecinţe devastatoare pentru toţi participanţii implicaţi în procesul de învăţământ profesional orădean: elevi, părinţi, personal didactic şi auxiliar, şi nu în ultimul rând, comunitatea locală, pentru care şcoala pregăteşte forţa de muncă.
Aşteptăm ca societatea civilă să îşi exprime opinia legată de dispariţia unei instituţii de învăţământ etalon pentru învăţământul profesional şi tehnic din judeţul Bihor”
se afirmă într-un comunicat remis presei, semnat de profesoara Anca Curpaş în numele colectivului de profesori de la „Andrei Șaguna”
Din raţiuni economice
Dacă profesorii fac recurs la istorie şi tradiţie, reprezentanţii CL Oradea pun pe primul plan raţiunile economice.
„Reorganizarea respectă principiile din Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale (nr. 4894/10.11.2014).
Vorbim aici despre: încadrarea unităţilor în nivelul de cheltuieli de personal şi a cheltuielilor materiale (alocate prin metoda costului standard pe elev), organizarea şcolilor cu o conducere unică şi un număr mare de elevi (asigurând reduceri de cheltuieli) şi utilizarea eficientă a spaţiilor destinate procesului de învăţământ prin reducerea numărului de clase cu efectiv mic, eliberarea unor locaţii pentru care se achită chirie de către autoritatea publică locală etc”
se afirmă în motivarea consilierilor locali din Comisia de Învăţământ-Cultură a CL Oradea.
Concret, în cazul deciziei fuziunii celor două colegii, s-au avut în vedere zonele în care cele două unităţi şcolare îşi au sediul, profilele tehnologice comune sau apropiate, baza materială comună completă (ateliere tehnice modernizate, sală de sport, camin-internat, cantină, etc.), necesitatea concentrării învăţământului profesional – cu profil tehnic – industrial.
Pe lângă acestea, consilierii au mai dat asigurări că fuziunea va permite păstrarea tuturor specializărilor celor două unităţi şcolare, mobilitatea cadrelor didactice şi a elevilor şi asigurarea unei relaţionări directe între noua unitate şi Şcoala Eurobusiness (asociaţia firmelor pentru susţinerea învăţământului profesional).
Printre cauzele care au dus la acestă decizie se află şi situaţia economică. În 2013, cele două unităţi şcolare au înregistrat „abateri” faţă de costurile standard calculate în special la cheltuieli materiale unde „Traian Vuia” are un minus de 26% iar „Şaguna” de 15%. La cheltuieli de personal însă, „Şaguna” a avut un plus de 20% în timp ce „Vuia” s-a menţinut cu 0%.
Conform consilierilor locali, unitatea şcolară care va rezulta în urma fuziunii urmează să păstreze numele CT „Traian Vuia” Oradea cu un număr total de 2.588 de elevi.
Zgomot de cătuşe şi rezultate şcolare mediocre
Deşi consilierii locali nu au făcut niciunde referire la performanţele celor două colegii, în 2014, la Bac, acestea au fost dezastruoase. „Traian Vuia” a fost pe locul doi din coada clasamentului, între şcolile cu mai mulţi elevi, din 164 de elevi înscrişi doar 26,83% luând Bac-ul, în timp ce la „Andrei Şaguna”, din 30 de elevi înscrişi, doar 36,64% au luat Bacul.
Mai mult, tot în 2014, fostul director al CT „Andrei Şaguna” Răzvan Vonea a fost arestat pentru 30 de zile pentru că, printre altele, ar fi promovat un elev care nu se prezentase la cursuri şi nu fusese evaluat la nicio disciplină, în schimbul a 100 de euro.