Oradea are un patrimoniu arhitectural, cultural și istoric important, cantonat în principiu în centrul istoric, iar administrația locală dorește să pună în valoare acest patrimoniu prin introducerea în subteran a traficului rutier din zona pieței Gojdu (Centrul Civic), între Parcul 1 Decembrie și Catedrala Episcopală, pentru a se putea oferi un acces pietonal spre Cetatea Oradea.
Având în vedere dificultățile de circulație existente în zona Poliției Rutiere din Oradea, Piața Gojdu, respectiv Piața Cetății, municipalitatea orădeană caută soluții pentru îmbunătățirea condițiilor de circulație în această zonă. La solicitarea administrației locale, firma Egis a realizat un studiu de soluție pentru reorganizarea traficului în zona Pieței Gojdu.
„De asemenea, în această zonă avem în așa-numita turbogirație conflicte de circulație importante, mai ales la orele de vârf. În această zonă a girației apar două conflicte de trafic foarte importante, pe de o parte axa care vine dinspre est, respectiv DN 1 – Calea Mareșal Averescu și cu DN 76 spre direcția Nord au un punct de confluență în zona podului Dacia.
Acest punct de confluență generează conflicte în trafic pentru că fiecare dintre cele două rute au câte două benzi, iar conflictul de trafic creat aici generează complicații în întregul sens. Potrivit valorilor de trafic, astăzi sunt 732 de mașini pe oră dinspre calea Averescu înspre nord, respectiv 675 de pe DN 1.
Un alt punct important de conflict este în zona în care se intersectează traficul rutier care vine de pe DN 1, fie pentru a merge în zona Nufărul, fie în zona centrală. Intrând în sens până la intersecția cu linia de tramvai, distanța este prea mică pentru a putea fi stocate autoturismele și din această pricină apar complicații foarte mari pe această axă, care generează complicații și în cealaltă parte a sensului.
Trebuie să găsim variante astfel încât să eliminăm aceste conflicte de trafic”
a spus viceprimarul Mircea Mălan.
Au fost realizate așadar mai multe variante de soluții pentru reorganizarea traficului.
Costuri de 20,5 milioane de euro!
Municipalitatea a ales o variantă care prevede pentru Piața Gojdu realizarea unui pasaj subteran, ce va asigura continuitatea peisagistică dinspre Parcul 1 Decembrie până la Cetate, cu un gabarit de înălţime de 3,5 m, care va permite trecerea autobuzelor, a majorității autocarelor și a vehiculelor de intervenție și securitate.
Pasajul subteran piața Cetății va permite la rândul său trecerea tuturor autoturismelor, în afara autocarelor, autobuzelor sau a caravanelor, care vor utiliza sensul giratoriu aflat deasupra pasajului subteran.
Viceprimarul Mălan a menționat că lucrările vor costa în jur de 20,5 milioane euro, iar administrația locală va încerca în primul rând să obțină finanțare nerambursabilă europeană sau guvernamentală pentru alocarea acestor sume.
Între timp se va lua în considerare realizarea studiului de fezabilitate, urmând ca acest proiect de reorganizare a traficului rutier în zonă să fie realizat în funcţie de sursele de finanţare.