Pentru că un comerţ modern nu se poate face fără un transport eficient, Oradea a pus la punct planul unui terminal intermodal. Concret, în zona gării CFR din Episcopia Bihor se vor realiza trei linii de cale ferată, spații de depozitare pentru mărfuri şi locuri de parcare pentru tiruri, o zonă prin care din Oradea vor pleca şi prin care vor veni mărfuri. Evident, proiectul va fi finanţat prin fonduri UE, Oradea fiind singurul oraş din ţară care a obţinut bani pentru o astfel de investiţie.
Terminalul intermodal nu este o investiţie spectaculoasă, nici nu pare a fi ceva important la o primă vedere. În realitate însă, dacă eşti o firmă care ai nevoie de componente sau dacă produci marfă pentru a o vinde în afara României, problema transportului şi, implicit, existenţa unui astfel de terminal te poate face să investeşti bani sau să fugi de Oradea.
Este foarte important, pornind de la acest aspect, că municipalitatea a înţeles perfect ce nevoi au firmele din Oradea şi că strategiile de a le atrage nu s-au încheiat în momentul în care firmele au început să se stabilească în Parcul Industrial. Şi mai bine este că această investiţie, una de aproape 1,5 milioane de lei, va fi făcută prin fonduri europene şi bani de la Guvern.
Amplasament atent ales!
Primarul Ilie Bolojan a semnat miercuri, 11.11.2015, la București, contractul de finanțare aferent documentației tehnice a proiectului ,,Dezvoltarea unui centru intermodal cu facilitate de acces la transportul rutier și feroviar în Zona Gării C.F.R din Episcopia Bihor”. Scopul proiectului este acela de a eficientiza transportul de marfă și de a îmbunătăți impactul transportului asupra mediului și a siguranței traficului.
În acest fel se va decongestiona transportul rutier, reducându-se numărul accidentelor rutiere, nivelul noxelor emise de autovehicule și a pragului de zgomot în oraș. Din punct de vedere economic, terminalul intermodal va contribui la dezvoltarea socio-economică a zonei, atât prin veniturile la bugetul local, cât și prin crearea de locuri de muncă.
Prin acest proiect, în zona gării C.F.R. din Episcopia Bihor se vor realiza trei linii de căi ferate cu platforme betonate de încărcare-descărcare a mărfii, spații de depozitare pentru mărfuri, locuri de parcare pentru tiruri, clădiri administrative și o zonă de servicii pentru agenții economici, acest terminal urmând să fie conectat printr-un drum municipal la drumul european E60/drumul național DN1.
Amplasamentul este situat în zona industrială a orașului, în vecinătatea a trei parcuri industriale (două deținute de municipiul Oradea și unul aparținând de comuna Borș) și a celor mai mari companii din zonă.
Valoarea documentației tehnico-economice este de 1.421.400 lei fără TVA, din care contribuția Uniunii Europene este de 1.208.190 lei fără TVA, contribuția Guvernului României este de 184.782 lei fără TVA, iar contribuția Primăriei Oradea este de 28.428 lei fără TVA. Valoarea construcției propriu-zise a terminalului este estimată la 10 milioane de euro.
Finanţat înaintea unor proiecte din Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca sau Iaşi!
România va primi aproape 9,5 miliarde de euro prin intermediul Programului Operațional pentru Infrastructură Mare a României (POIM) – perioada 2014-2020, adoptat de Comisia Europeană, pentru investiții în proiecte de mediu, energie și transporturi.
„Pentru un sistem de transport competitiv, România are nevoie de căi ferate, autostrăzi și de noduri de interconectare a cestora (terminale intermodale) în polii de dezvoltare economică și trafic de mărfuri. Prin proiectul implementat anul acesta, punem în Oradea bazele unui proiect de anvergură – construcția efectivă a terminalului, care va fi finanțată în perioada următoare.
Pe termen scurt, proiectul va genera locuri de muncă în construcții și va canaliza în Oradea o sumă mare de bani. Pe termen mediu și lung, proiectul va avea un impact și social prin numărul de locuri de muncă nou create în servicii. De asemenea, foarte important este impactul asupra mediului, prin eficientizarea fluxului de mărfuri și direcționarea unui volum mai mare de mărfuri pe calea ferată”
susține Delia Ungur, managerul proiectului.
În 31 decembrie 2014, Primăria Oradea a depus la Ministerul Transporturilor aplicația de finanțare pentru obținerea finanțării necesare realizării documentației tehnico-economice, în cadrul Programului Operațional Sectorial Transport, Axa Prioritară 3, DMI 3.1 – Promovarea transportului intermodal.
Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic de execuție aferente acestui proiect ar urma să fie gata până la finalul acestui an, iar apoi Primăria Oradea va depune proiectul pentru obținerea finanțării necesare realizării construcției propriu-zise și va organiza procedura de licitație.
„Mulțumesc colegilor de la Agenția de Dezvoltare Nord-Vest și doamnei Delia Ungur pentru gestionarea acestui proiect. Din cele 9 proiecte eligibile ale municipiilor din țară care au depus cereri de finanțare pentru realizarea de terminale intermodale (București, Timișoara, Oradea, Turda, Iași, Cluj-Napoca, Craiova, Bacău, Suceava), doar Oradea a reușit semnarea acestui contract”
a precizat primarul Ilie Bolojan.