Pentru foarte mulți Fifa 16 nu mai este de mult un joc de fotbal. O fabrică de făcut bani sau o „explozie” de grafică fără un gameplay competitiv și fără să aibă vreo treabă cu fotbalul adevărat. Există voci care spun că jocul este atât de „criptat” încât ce se întâmplă pe teren nu are nimic de a face cu tastele apăsate.
Ca să o luăm cu începutul, Fifa 16 este un joc atât de prost încât singura dorință pe care o ai după ce joci câteva meciuri este aceea de a pierde pentru că ești mai slab decât adversarul. Nu pentru că mingea deviază ciudat, pentru că ai lag, pentru că șutezi de 15 ori în bară în timp ce adversarul înscrie de la jumătatea terenului (cu un jucător cu forță și precizie de șut execrabile, precum Pablo Zabaleta), nu pentru că „terenul este înclinat” și din 15 mingi care sar ciudat, la tine nu ajunge niciuna, nu pentru că apărătorul tău e cu un pas mai în spate decât trebuie și scoate adversarul din offside sau pentru că ai mingea și niciunul din jucătorii tăi vedetă nu se demarcă să ai cui să o dai.
Pe tastatura jocul este aproape imposibil de jucat. Nu există posibilitatea să îți setezi o tastă pentru mingi cu efect (curled). Orice tastă îți setezi, la lovitură liberă, în loc de a șuta cu efect este selectat un al doilea sau al treilea executant. Asta îți scade mult din șansa de a da gol din lovitură liberă. Majoritatea golurilor înscrise în realitate, se înscriu cu mingi tehnice, cu efect, peste sau pe lângă zid. Prin urmare, cei care joacă pe tastatură, au şanse mult mai mici de a da gol din lovidură liberă.
Aceeași problemă și la capitolul dribling. Nu prea ai cum să-ți setezi tastele ca să poți să driblezi, să menții direcția mingii și să și alergi.
Primul joc din istorie care te obligă să-l joci chiar dacă merge oribil on-line!
În meciurile on-line foarte rar se accidentează jucători. După câteva secunde, pare că nu mai au nimic dar randamentul lor scade. Doar după ce se încheie meciul îți apare în dreptul jucătorului un plasture cum că ar fi accidentat. Prin urmare poți juca prost și poți pierde un meci din cauza unui jucător despre care nu știi că este accidentat. Asta dacă nu se accidentează la o fază în care scapă singur spre poartă, în minutul 90, la 1-0 pentru adversar. Nu mai poate fugi, pierde mingea, golul egalării nu se mai dă. Alt meci pierdut fără să poți face nimic.
Jocul nu cunoaște ce e aia eleganță. Nu poți face un dribling decât dacă apeși cu patru mâini, pe tastatură. Dacă nu te dor degetele, înseamnă că nu ai jucat.
Sunt zile în care din 6 jocuri, în 4 există lag. Jucătorii se mișcă foarte încet, există diferențe enorme între momentul în care este apăsat butonul de pe tastatură și mișcarea pe care o execută jucătorul în teren. Și asta în condițiile în care sistemul de joc este performant iar conexiunea de internet este cea mai bună de pe piață.
Nu contează ce nivel alegi la începutul jocului. Există doar două criterii după care par a fi alese echipele adverse. Dacă joci un campionat cu 10 jocuri, după ce ai atins un nivel care să te mențină în campionat primești adversari mult mai puternici pe care „îi ajută jocul” pe restul partidelor. Din liga a V-a în jos situația se schimbă. Primești jucători buni încă de la început ca să nu treci mai departe. Adversari dificili primești și dacă îți cumperi jucători scumpi și îți faci echipă mai bună. Automat ți se alege un adversar mai bun.
Ce este însă cu adevărat enervant este că Fifa 16 este primul joc din istorie care te obligă să-l joci chiar dacă are lag on-line, prin DNF. Sacadează sau există diferențe enorme între momentul în care este apăsat butonul de pe tastatură și mișcarea pe care o execută jucătorul în teren dar nu poți părăsi jocul pentru că primești așa-numitul DNF (Did Not Finish) care înseamnă că, la viitoarele meciuri, primești mai puțini bani (coins) decât dacă ai continua (pentru fiecare meci pe care îl joci primești sume de bani în funcție de anumite criterii, bani cu care îți poți cumpăra jucători, antrenori, etc).
Cei care au cumpărat jocul au plătit în jur de 60 de euro ca să fie obligați să joace chiar și atunci când merge prost. E ca și cum ai merge la un film, ai plăti biletul, iar dacă ai îndrăzni să spui că nu îți place ai plăti mult mai mulți bani pe bilete la alte filme, dacă ai mai vrea să le vezi.
Martor fără reacții la o sumedenie de înfrângeri
Sunt o infinitate de lucruri necontrolabile într-un meci care schimbă de multe ori rezultatul. Sunt meciuri on-line pierdute pentru că adversarul a șutat, la o lovitură liberă, prin zid. În realitate se întâmplă și asta, dar în realitate jucătorul decide să se întoarcă atunci când adversarul șutează. În joc, gamerul nu are posibilitatea să controleze în niciun fel al doilea sau al treilea jucător din zid. Deci, nu există corespondent. Nu decide gamerul ca jucătorul să se întoarcă în zid și astfel să treacă mingea prin zid și să ia gol. Jocul decide că trebuie să ia gol, iar gamerul este doar spectator. La fel se întâmplă și la șuturile deviate.
O altă situație care nu depinde de gamer ține de modul în care jucătorul conduce mingea când o are la picior. Dacă are mingea la picior, e în sprint cu ea și adversarul iasă la tackling, cel care ajunge primul la minge este decis de joc. Viteza mingii între atingerile piciorului este variată, la fel ca cea cu care sunt făcuți pașii. Așa se face că uneori piciorul jucătorului controlat de gamer ajunge la minge înaintea adversarului și deci, poate să îl dribleze, alteori adversarul ajunge înaintea lui.
Cât de repede se mișcă picioarele, ce viteză are mingea între atingeri, este un lucru incontrolabil. Este imposibil ca gamerul să decidă prin apăsare tastelor ca jucătorul controlat să facă pași mai mulți sau mai puțini, mai mici sau mai mari spre minge. Nu poți decât să apeși pe taste și să speri că vei ajunge înaintea adversarului. Cum se poate cataloga acest aspect într-un joc în care fracțiunile de secundă fac diferența?
Uneori există întârzieri în încărcarea meniului, după un joc, asta dacă nu se blochează total. Alteori lista pe care sunt puși jucătorii la vânzare nu se încarcă. Să nu mai vorbim de zecile de ore în care serverul EA nu funcționează.
Piața de tranzacție a jucătorilor este o glumă proastă. La finalul sezoanelor, FIFA a lăsat așa numitele TOTW, în fapt jucători la care „le-au crescut brusc picioarele”, au învățat să lovească mingea cu capul într-un an cât alții în 10, fundașii de bandă au ajuns să șuteze mai bine ca atacnții de elită etc. Niște lucruri care nu au nicio legătură cu realitatea.
Dacă un jucător mediocru a avut un sezon mai bun nu înseamnă că a devenit peste noapte peste starurile consacrate. Cert este că jucătorii pentru care s-au plătit bani serioși cu o lună în urmă, pe piaţa de transferuri on-line au ajuns să coste cât o ceapă degerată. Eden Hazard, cumpărat cu 150.000 de coins (pe un meci câștigi cam 500 de coins) a ajuns să coste în jur de 30.000. În concluzie toată munca de a-ți face o echipă de valoare a fost brusc anulată din pix.
Tiki-taka și atât!
În career Mode, o mare problemă o reprezintă egalizarea echipelor. În Fifa 16 toate echipele joacă în stilul „tiki-taka” plimbă mingea enervant de la un jucător la altul și apoi pasează unui jucător care se demarcă și înscriu. Sunt echipe care joacă așa în realitate, dar nu toate. În acest context, cu acest handabal cu minge de fotbal, ești obligat să joci la fel dacă vrei să câștigi meciuri.
Discutabil este și modul în care îți este selectat jucătorul atunci când adversarul are mingea la picior. Când te aperi ești practic la mâna jocului care selectează jucătorul cel mai apropiat de minge. Nu întotdeauna selectează jucătorul pe care vrei să îl folosești pentru a-l întâmpina pe cel care are mingea, până ajunge să fie selectat cel potrivit trec câteva fracțiuni de secundă. Suficient cât să te depășească adeversarul și să nu-l mai poți prinde din urmă
Toate aceste probleme enunțate mai sus este imposibil să nu te facă să ajungi la concluzia că ai fost înșelat, că banii au fost dați pe un produs iar ceea ce ai primit este cu totul altceva.
Esti doar slab la joc