Fie mare sau mică, viaţa oricărei comunităţi este formată dintr-o acumulare de evenimente, unele uitate peste ani, altele definitorii. Oradea, oraşul pe care noi îl simţim şi îl percepem astăzi, într-o anumită formă, este rezultatul acestor acumulări. Un astfel de eveniment, care a schimbat complet viaţa orădenilor, s-a petrecut în urmă cu 110 ani când pe străzile oraşului a apărut primul tramvai.
Evenimentul a fost descris pe larg în ziarul Nagyvárad, pe 25 aprilie 1906:
„S-a întâmplat şi marea minune, incredibilul senzaţional, care a făcut să fiarbă sângele domol al orădeanului. Întregul oraş a năvălit în stradă… Chiar când se aşezau liniile ferate, aborigenul orădean credea că tramvaiul este încă muzica viitorului şi mai degrabă ar fi putut fi convins că, începând din 6 martie 1906, Crişul va curge invers decât că va porni tramvaiul. Cu toate acestea el a pornit, într-adevăr, fără posibilitate de tăgadă, zău că a pornit tramvaiul”.
În prima zi de funcționare, s-au vândut peste 5.100 de bilete, la o populaţie de aproximativ 55.000 de locuitori, cât avea atunci Oradea.
La 110 ani de la acest eveniment încă mai sunt oameni care îşi amintesc cum arătau primele tramvaie care au fost scoase din circulaţie între 1924 şi 1933. Şinele care străbat astăzi oraşul au trecut prin două războiae mondiale, în cel de-al Doilea fiind distruse grav de bombardamente.
În plan tehnic, societatea locală de transport public a avut o relaţie deosebită cu firma Siemens care a fost răspunzătoare de montarea primelor linii electrificate şi de la care s-au şi cumpărat mai multe tramvaie (ultimele în perioada 2008-2009).
Fabricat în 1928
Avântul economic pe care Oradea l-a luat în ultimii ani, în care, printre altele, s-au renovat şi continuă să se renoveze o mulţime de obiective turistice, a adus cu sine şi o reînviere a istoriei oraşului. Lucru care îi bucură nu doar pe cei care urmăresc interese financiare din turism ci şi pe cei care au trăit aceste timpuri sau pe cei care vor să le redescopere.
Ori, dacă cineva este interesat de istoria acestui oraş nu poate omite apariţia şi dezvoltarea transportului în comun. Tocmai de aceea, este lăudabil că autorităţile locale s-au gândit să le ofere celor interesaţi nu doar accesul spre istoria tramvaielor ci şi senzaţia de a călători cu un tramvai fabricat în 1928. Acesta circulă în fiecare weekend pe linia 3R iar biletele costă 8 lei şi pot fi achiziţionate de la Autogara din Nufărul.
„În mod normal nu am dori ca acest tramvai să oprească în staţii pentru că va fi greu să le explicăm oamenilor că este cu titlul rezervat. Va avea un bilet special cu preţul de 8 lei şi redus la 4 lei pentru copii. Numărul de locuri va fi limitat în prima fază la 50 – 60.
Acest tramvai era ca şi un birou, folosit de firma de intervenţie din Viena. El a fost restaurat în depoul din Oradea, la un preţ de aproximativ 10.000 de lei. Putem să ne mândrim cu acest tramvai, eu am fost în mai multe tramvaie de epocă şi al nostru se poate compara cu oricare dintre cele cu care am fost. Motorul şi piesele sunt originale, de aproape 100 de ani.
Nu putem fi siguri că nu se vor defecta, dar vom încerca să rezolvăm problemele care vor apărea în aşa fel încât să ne bucurăm mai mulţi ani de el. Toamna va circula sigur dar pe timp de iarnă încă nu ştim sigur. În Oradea, tramvaie de acest tip au circulat până în 1982”
a spus Csuzi István, directorul general al OTL.
Cei care vor dori să circule cu tramvaiul de epocă vor primi pe lângă bilet şi o broşură cu obiectivele turistice de pe traseul pe care îl vor străbate.
Important este însă şi faptul că Oradiei i s-a redat o bucăţică din trecutul ei, că istoria vie circulă fără nicio problemă bară la bară cu siemensurile perfermonate ale OTL.