Primarul Ilie Bolojan a făcut miercuri, 18 octombrie 2017, o conferință de presă în care a prezentat siuația și măsurile care se vor lua pentru rezolvarea grevei în care au intrat de marți, 17 octombrie, angajații OTL. Primarul a spus că dacă nu se vor întoarce la muncă, după trei zile, greviștilor li se vor desface contractele de muncă și că, pentru a le crește salariile, vor fi dați afară 25-30 de angajați de la TESA și de la birouri.
De marți dimineați în Oradea nu mai circulă nicio mașină a organizației locale de transport (OTL). Oamenii au decis să nu mai pornească în ture, nemulțumiți de salariile pe care le primesc. Primarul Ilie Bolojan a fost în mai multe rânduri să discute cu angajații, dar aceștia nu au putut fi convinși să reînceapă lucrul așa că, pentru a informa orădenii cu privire la măsurile care urmează să fie luate, a organizat miercuri, 18 octombrie 2017, o conferință la Primăria Municipiului Oradea.
„42,7 milioane de lei (9,5 milioane de euro) este cifra de afaceri a OTL din care 50% sunt subvenții acordate de Primăria Municipiului Oradea. 21,8 milioane lei reprezintă subvenția anuală. 505 mii de euro se alocă pentru partea de investiții. Prin urmare indiferent de ce mi-aș dori eu, există o politică suportabilă, niște echilibre în buget. Când bugetul crește anual cu 5-6% nu putem aloca 20% creșteri salariale.
Câștigurile medii la OTL sunt cele mai mari dintre toate companiile la care Consiliul Local Oradea este acționar: 2.818 lei brut lunar. Termoficare are 2.638 de lei, CAO – 2.586 de lei, ADP – 2.176 de lei. În aceste câștiguri brute intră sporuri, tichete de masă și alte forme salariale. Salaru mediu net în OTL este astăzi de 2.236 de lei mediu net inclusiv bonuri etc.
Un vatman a câștigat luna trecută între 1.700-1.800 de lei net, plus bonuri valorice de 231 de lei iar un șofer 1.700 de lei minim și 2.700 de lei, cei care au făcut ore suplimentare, la care se adaugă 231 de lei bonuri de masă. Personalul OTL are 552 de angajați în momentul de față, dintre care 470 sunt persoane direct implicate în activitatea de funcționare de zi cu zi, deci nu te poți dispensa de ei.
Avem 100 de vatmani și 145 de șoferi. 180 sunt personal TESA inclusiv directori, șefi de secții etc. Orădenii circulă în proporție de 60% cu tramvaiul, restul cu autobuzele.
Frecvența tramvaielor este de aproximativ 8 minute care, este adevărat, uneori nu se respectă din cauza ambuteiajelor din trafic”
a spus primarul.
„Li se vor desface contracte de muncă!”
Edilul este decis să nu cedeze în fața greviștilor.
„Am avut o discuție astăzi, cu ce este de făcut și am convenit cu conducerea societății câteva lucruri. Am mai făcut și mai fac un apel către angajați să dea drumul la tramvaie și autobuze că au a doua zi de absențe nemotivate. Am convenit cu conducerea să li se aplice Legea și li se vor desface contractele de muncă. În perioada următoare și a anului ce vine este nevoie de anumite categorii de restructurări. Vom renunța la 25-30 de angajați de la TESA și de la birouri și vom reduce cu 20% cursele pentru a le acorda oamenilor salariile pe care și le doresc.
În cazul în care vor fi depuse demisii, indiferent de câte vor fi depuse, trebuie acceptate, urmând ca noi să asigurăm în limită de avarie o funcționare a transportului local. În mod sigur, sunt decis ca astfel de chestiuni să nu le mai încurajăm. E un joc de șantaj pe care nu îl putem accepta. OTL nu poate da salarii mai mari decât cu reduceri de personal, fără să existe concedii de odihnă de 30 de zile plus încă trei zile.
Ați văzut că cine a făcut ore suplimentare a avut un salariu destul de bun. Dacă nu se prezintă în trei zile la serviciu vor fi dați afară și OTL va face angajări din nou cu cei care doresc să lucreze. Până atunci, circulația se va face în condiții de avarie. Este a treia oară când se întâmplă asta la OTL de când sunt eu primar. Nu sunt abordări normale într-un oraș pe care ni-l dorim european”
a afirmai Ilie Bolojan.
Tot miercuri, conducerea OTL şi-a cerut scuze călătorilor pentru disconfortul cauzat de mişcarea de protest declanşată marți, 17 octombrie 2017 şi i-a informat pe abonaţi, inclusiv pe cei care deţin abonamente pe traseele metropolitane, că, la reînnoirea acestora, valabilitatea se va prelungi cu numărul de zile în care activitatea de transport public urban şi metropolitan a fost întreruptă, la care se va adăuga în plus o zi, ca măsură compensatorie.