Oradea are în desfășurare alte două proiecte importante pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere. Este vorba despre un pasaj rutier subteran care va trece pe sub B-dul Magheru între Aleea Ștrandului și Parcul Traian, și despre reabilitarea și reconfigurarea Podului Dacia.
Pasajul rutier subteran care va face legătura între Aleea Ștrandului și Parcul Traian și care va trece pe sub B-dul Magheru este o investiție care va costa puțin peste 17,8 milioane de lei cu TVA inclus, adică în jur de 3,8 milioane de euro.
„Intensitatea traficului în zona respectivă este una foarte ridicată, pe acest bulevard înregistrându-se unele dintre cele mai mari valori de trafic din municipiul Oradea. Conform studiului de trafic din 2016, în această zonă se înregistrează cca 25.000 de mașini pe sens de mers, adică 50.000 de mașini pe ambele sensuri.
Noul pasaj ar elimina acel conflict de trafic între cei care doresc să traverseze B-dul Magheru dinspre Aleea Ștrandului sau dinspre Parcul Traian și ar crea un culoar liber celor care trec peste Podul Dacia și trec în continuare spre B-dul Magheru, sau vin dinspre B-dul Magheru și doresc să treacă spre Podul Dacia.
Totodată, s-ar crea un culoar liber tramvaielor care circulă în acea zonă și astfel acestea nu ar mai fi obligate să se oprească la intersecția cu Aleea Ștrandului și Parcul Traian”
a spus viceprimarul municipiului Oradea Florin Birta.
Pasajul subteran va avea o lungime totală de 224 m, inclusiv cu rampele de acces dinspre Aleea Ștrandului și dinspre Parcul Traian. Lungimea efectivă a pasajului subteran care va trece pe sub B-dul Magheru va fi de 32,36 m, înălțimea pasajului va fi de 3,40 m, iar lățimea pasajului va fi de 7,60 m, unde va intra două linii de carosabil de 3 m, plus două trotuare de protecție de aprox 0,80 m.
Pe sub B-dul Magheru trece și Pârâul Paris, acea intubare care colectează toate apele pluviale de pe str. Louis Pasteur și de pe celelalte străzi de pe dealuri, care se varsă în Crișul Repede chiar în acea zonă.
Noul pasaj va aduce un plus în ceea ce înseamnă virajul la dreapta atât din Parcul Traian către Podul Dacia, cât și de pe pod spre Aleea Ștrandului. De asemenea, la intersecţia străzilor Aleea Ştrandului şi Parcul I. C. Brătianu se va amenaja o intersecţie giratorie, care va servi pentru efectuarea virajului la stânga dinspre podul Dacia spre Parcul Traian.
Reabilitarea şi reconfigurarea Podului Dacia
Odată cu lucrarea care se va demara la pasaj, va începe lucrul și la reabilitarea Podului Dacia. Acesea vor fi derulate simultan pentru a nu crea sau favoriza anumite ambuteiaje și pentru a nu genera un deranj în trafic de două ori. Lucrările la Podul Dacia vor avea o valoare de aproape 8,5 milioane lei cu TVA inclus, adică aprox 1,8 milioane de euro.
Podul Dacia trebuie reabilitat și reconfigurat pentru că în acest moment se află într-o stare tehnică necorespunzătoare, având în vedere că ultima intervenție s-a făcut în anul 1997, iar podul a fost (executat) construit în anul 1954. De asemenea, se doreşte lărgirea acestuia cu câte o bandă pe sens, în vederea fluidizării circulaţiei.
„În acest moment sunt două benzi de circulație pe sens, plus cele două fire de tramvaie, plus trotuarele. Prin reconfigurarea circulației vom avea 3 benzi de circulație pe sens. Prin studiul de fezabilitate s-a ajuns la concluzia că partea carosabilă va avea atât pe o parte, cât și pe alta 10 m.
Calea de tramvai va rămâne în continuare de 3 m pe sensul de mers, iar trotuarul de la 5,25 m va fi redus la 2,50 m pe sensul de mers. După reabilitare, podul va avea aceași lățime de 32,1 m, doar că va fi reconfigurată circulația pe pod”
a explicat viceprimarul Florin Birta.
Termenul de execuție al lucrărilor la pasajul subteran de pe B-dul Magheru este de 15 luni, din care construcții și montaj 12 luni, iar durata de execuție pentru reabilitarea și reconfigurarea Podului Dacia este de 9 luni, din care 7 luni pentru construcții și montaj.
„Vom demara procedurile pentru pod și pentru pasaj, având finanțare din bugetul local, dar vom depune aceste proiecte pe Programul Operațional Regional pentru a finanța aceste lucrări din fonduri europene”
a spus viceprimarul Birta.
Execuția și reabilitarea podului se vor face sub trafic cu restricții de viteză de maxim 10 km /h, lucrările fiind executate pe jumătate de cale, atât în cazul podului, cât și în cazul pasajului în mod alternativ, iar traficul rutier și pietonal se va realiza tot alternativ pe câte un sens de circulaţie pe durata realizării acestor lucrări. În ceea ce priveşte circulaţia tramvaielor în zonă, aceasta va fi închisă maxim o lună.