Negociatorii Uniunii Europene au ajuns la un acord cu marile companii în privința așa-numitului dublu standard calitativ al produselor cu branduri identice vândute cu ingrediente diferite pe piețe diferite. Astfel, produsele de zi cu zi, de la Coca-Cola la produse de igienă corporală, vor avea aceleași ingrediente pe toate piețele din țările Uniunii Europene, susține Politico, într-un articol preluat de G4Media.
Conform noilor reguli agreate la sfârșitul liunii martie, 2019, practica calității diferențiate va fi considerată o practică comercială „neloială”, iar companiile care vor viola aceste reguli riscă amenzi de până la 4% din cifra de afaceri.
Regulile, care fac parte dintr-o reformă legislativă extinsă, sunt în pregătire de câțiva ani după un efort de lobby susținut din partea țărilor din blocul estic, neconsiderate importante de către statele occidentale.
Țările din Est au demonstrat însă, pe baza unui studiu din 2015, că alimentele au calitate diferite în țările lor comparativ cu cele din Occident. Bucățile de pește Iglo, spre exemplu, conțin cu 7% mai puțin pește când sunt vândute în supermarketurile din Cehia decât atunci când sunt vândute în Germania, Sprite vândut în Cehia conține mai mult aspartam decât cel din Germania.
Proiectul consultat de Politico, definește un produs cu calitate alterată drept acel produs „ce are diferențe semnificative în compoziție sau caracteristici” pe care companiile vor fi interzise să le vândă „dacă nu există niște factori legitimi și obiectivi care să justifice vânzarea lor”. Acești factori variază de la produse sezoniere care lipsesc până la legi naționale adoptate pentru a reduce consumul de zahăr din produsele alimentare și băuturi.
Reprezeantanții marilor companii au susținut în repetate rânduri că diferența dintre produsele de pe piețele din est și cele din vest este cauzată de preferințele consumatorilor (spre exemplu, în regiunea de Vest a României se folosesc mai multe produse cu boia de ardei, mâncarea este mai picantă, decât în sudul sau estul țării), de diferențele între circumstanțele în care sunt produse și legislația națională și de prețul la care produsele pot fi vândute.