În cel mult 2 ani, cei care vin dinspre Cluj-Napoca, au mașini mici, și vor să ajungă în Satu Mare (sau la viitoarea autostradă), vor putea folosi o nouă arteră, ca o centură ocolitoare a orașului. Primăria Oradea lucrează la drumul care va lega Calea Bihorului de strada Suișului, un proiect prin care municiapalitate speră să decongestioneze traficul din zona Episcopiei Bihor.
Administrația locală reabilitează tronsonul cuprins între Podul Teodor Neș și interesecția cu drumul de legătură între strada Suișului și Calea Bihorului, pentru a face conexiunea între drumul expres și legătura nouă de la Real Episcopia cu strada Suișului, pentru un acces mai facil spre Satu Mare și pentru a avea o rută alternativă la circulația din zona centrală.
Proiectul prevede reabilitarea străzii pe o lungime de peste două mii de metri, precum și amenajarea de locuri de parcare oblice, se vor realiza trotuare cu lățimea de 1,50 m, cu racord la nivelul carosabilului în dreptul trecerilor de pietoni, ziduri de sprijin unde va fi necesar, accese auto și zone verzi. Pentru siguranța circulației sunt prevăzute marcaje longitudinale, transversale și diverse, indicatoare rutiere, precum și treceri pentru pietoni marcate corespunzător.
În ceea ce privește canalizarea pluvială, conform proiectului se vor amenaja colectoare, rigole transversale, guri de scurgere și cămine de vizitare, iar pentru eliberarea amplasamentului în vederea lărgirii carosabilului și realizarea obiectivului, se impune și devierea rețelelor electrice existente.
„La intersecția cu strada Ion Bogdan vom amenaja un sens giratoriu pentru o fluență și o siguranță a traficului, acest tronson al Căii Bihorului urmând să se încheie la viitorul sens giratoriu care va face legătura cu strada Suișului. În acest moment, pe partea dreaptă dinspre podul Teodor Neș, se lucrează la casetarea drumului, s-a pus balast stabilizant, s-au montat bordurile, aceeași procedură trebuie continuată și pe partea stângă, după care se frezează asfaltul în mijloc și se toarnă stratul de asfalt, lucrările aici fiind realizate în proporție de 25% – 30%”
a spus viceprimarul Florin Birta, în cadrul unei conferințe ținute în teren joi, 18 iulie 2019.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 14 martie, lucrările fiind executate de asocierea de firme Drum Asfalt (lider de asociere) – Trameco (asociat) – Drumuri Bihor (asociat) și Amper Proiect (subcontractant instalații electrice). Proiectarea a fost realizată de Proexco.
Valoarea lucrărilor este de puțin peste 5,1 milioane de lei fără TVA, iar durata de execuție este de șase luni, în funcție de condițiile meteo. Pe această stradă vor fi realizate și două stații de pompare, care vor colecta apele pluviale care vin de pe deal, pentru a rezolva problema inundațiilor din cartierul Oncea.
Spre Satu Mare, ocolind orașul
În ceea ce privește drumul de legătură între strada Suișului și Calea Bihorului, viceprimarul Florin Birta a precizat:
„Acest drum va face legătura între sensul giratoriu de la Real Episcopia și actualul drum expres, el se va lega de la drumul care duce înspre Paleu, de la serpentine. Se va uni aici cu sensul giratoriu de la Real Episcopia, care va trebui translatat, va trebui pus în axul drumului european”.
Prețul contractului este de puțin peste 26.2 milioane de lei fără TVA, lucrările fiind realizate de asocierea de firme Drumuri Orășenești (lider) – MBS Group și Abed Nego.
Drumul de legătură între strada Suișului și Calea Bihorului va asigura continuitatea între drumul rapid recent realizat şi DN19, în acest fel realizându-se un inel de legătură în partea de nord-est a municipiului.
„Aproape pe toată lungimea drumului a fost excavat stratul vegetal, s-a pus balasat pentru a fi compactat, s-au pus bordurile, urmează să se monteze un beton stabilizat, după care se va monta stratul efectiv de asfalt. Acest drum va avea două benzi de circulație de câte 3,5 metri, trotuar, pistă pentru biciclete și iluminat public.
Viaductul va uni acest drum de legătură, sunt 9 pile și două culei pe care vor veni montate grinzile care vor sprijini efectiv acest drum. Au fost forați aproximativ 90 de piloți la cel puțin 20 de metri adâncime în pământ, pentru a susține cele 9 pile și cele două culei.
Această legătură va decongestiona traficul din zona centrală și din Episcopia, toți cei care vor veni din centru sau dinspre Cluj, vorbim de traficul ușor, vor putea folosi această legătură, pentru a nu mai circula și a nu aglomera zona cartierului Episcopia. Când și acest drum va fi finalizat, împreună cu strada Bihorului, vom finaliza și legătura dintre Oșorhei și Oradea și atunci vom avea un drum care va ocoli orașul prin această parte.
Totodată, în viitor, tot pe aici se va face legătura cu viitoarea autostradă, cei care vor dori să ajungă la autostradă vor putea astfel folosi acest drum pentru a nu mai intra prin oraș”
a menționat Florin Birta.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 3 iulie 2018, durata de execuţie fiind de 13 luni. Lucrările sunt finalizate la acest drum în proporție de aproximativ 50%, drumul are o lungime de 2.823 de metri, din care un viaduct de 246 metri. Lucrările la viaduct sunt realizate în proporție de aproximativ 70-80%.