Încă de anul trecut, Primăria Oradea a început modernizarea sistemului unic de supraveghere video existent pe domeniul public al municipiului Oradea, cu scopul principal de a crește siguranța cetățenilor din municipiu, de a putea permite analiza și prelucrarea semnalului video inteligent, cât și recunoașterea numerelor de înmatriculare a autovehiculelor parcate în locuri nepermise.
În luna august a anului trecut, a avut loc licitația privind extinderea sistemului de supraveghere prin achiziționarea a 600 de camere video.
Câștigătorul licitației a fost firma RCS&RDS, iar valoarea achiziției a fost de peste 3.16milioane de lei (fără TVA).
Sistemul de supraveghere a fost gândit pentru a fi modernizat în 3 etape. În etapa I, s-a realizat modernizarea sistemului de stocare, procesare video și dispecerizare (video wall şi staţii de lucru). Echipamentele noi achiziționate au fost instalate la sediul IPJ Bihor de pe str. Calea Aradului nr. 78. Prețul investițiilor realizate în prima etapă a fost de 375 de mii de lei fără TVA.
În etapa a II-a, care are loc acum, s-a încheiat un acord cadru pe trei ani cu RCS&RDS – operator economic de furnizare camere video și servicii de mentenanță, inclusiv utilizarea rețelei de date/video, în scopul asigurării semnalului video la dispeceratul din cadrul Poliției municipiului Oradea.
În cadrul acestei etape se achiziționează 600 de camere video. Până în acest moment au fost instalate și puse în funcțiune 314 camere video în toate cartierele orașului, restul urmând să fie instalate și puse în funcțiune până în 2022.
Cele 600 de camerele video sunt de trei tipuri și vor fi repartizate după cum urmează pe toată raza municipiului Oradea: 30 de camere panoramice cu vedere 360 grade (PTZ) care vor fi repartizate în mai multe puncte de interes ale orașului, respectiv marile intersecții, marile aglomerații, 60 de camere de control trafic (LPR – pentru citirea numerelor de înmatriculare) care vor fi instalate pe niște structuri metalice la intrările și ieșirile din oraș, iar restul de 510 sunt camere cu vedere de ansamblu, care vor fi montate în stațiile de tramvai și de autobuz, dar și în alte zone care apar prin dezvoltarea continuă a orașului.
„Sunt întrunite condițiile legale pentru stocarea imaginilor camerelor de luat vederi, prin urmare fiecare imagine este stocată pentru o perioadă de 20 de zile”
a declarat Adrian Hegyes, consilier la Biroul de Informatică al Primăriei Oradea.
Camerele video vor fi montate pe principalele artere de circulație, în parcuri, în intersecții, în vecinătatea școlilor, la intrările și ieșirile din oraș, în zona centrală, în zonele pietonale aglomerate cum este pasajul Vulturul Negru, Piața Unirii etc.
În etapa a III-a va fi achiziționat și un soft pentru recunoașterea acțiunilor ostile, ca de exemplu bătăi sau persoane cu comportament antisocial.